måndag, november 16, 2009

"Ska vi gå ut och leka klasskamp?"

Helle Klein är och förblir något av ett kronexempel på en världsfrånvänd opinionsbildare. Det märkliga är inte hennes åsikter - de delas av en icke föraktlig del av befolkningen - utan hennes uppriktiga förvåning över att politiken inte står i alla människors själsliga centrum; Var är protesterna och fackeltågen:
"Finanskrisen och massarbetslösheten har västvärlden i ett järngrepp. I Sverige spås arbetslösheten ligga på omkring 11 procent nästa år. När arbetslösheten steg till två procent under Fälldinregeringen på 1970-talet blev det ett ramaskri. Vem skriker i dag? Var finns upproret? Var finns protesterna, fackeltågen och maningar till kamp mot den höga arbetslösheten, mot försämringarna i a-kassan, mot det växande utanförskapet?

[...] En gång i tiden kunde folkrörelserna med arbetarrörelsen i spetsen formulera löftet om befrielse, löftet om att ett annat samhälle faktiskt är möjligt."
Alltså; eftersom gatorna inte fylls av ringlande demonstrationståg i vilka hundratusentals utarmade svenskar skanderar under de röda fanorna måste det bero på att dagens socialdemokrati är sämre än den gamla. Under inga som helst omständigheter kan det bero på att tiderna förändrats och folk inte längre är speciellt hungriga.

Det där är problemet med folk som lever hela sina liv i "kampens" tjänst. Politiken lockar, av naturliga skäl, i första hand oss som gillar att stå i centrum och som har starka åsikter. Man behöver varken stort ego eller hög röst för att tycka saker, men vill man driva på och opinionsbilda är det svårt att klara sig utan sådana attribut.

Men däri ligger också risken att man utvecklar politiskt tunnelseende och slutligen blir helt hemmablind. När så sker kan även välutbildade människor med mycket god tillgång till information om sin omvärld börja tro att situationen för tjugohundratalets arbetslösa kan jämföras med det tidiga nittonhundratalets umbäranden och att kampen för rätten att skyddas mot giftig gruvgas är jämförbar med kampen för en sjätte semestervecka.

Ett exempel på hur begrepp inflateras över tid hittar jag på Nyheter 24. Ämnet, kära läsare, är julmust:
"Krisen är ett faktum och bryggerierna uppmanar till och med kunderna att lämna in tomglas och backar redan nu. Annars väntar en stor brist på julmust inför julfirandet.

– Just nu verkar det vara många som inte lämnat tillbaka flaskor och backar efter sommarens inköp och det är just dessa vi behöver komma åt. Bryggerierna har julmusten men snart inga glasflaskor att fylla den i, och då blir det kris, säger Cecilia Giertta, vd på Sveriges Bryggerier."
PR-stunt eller riktig nyhet? Det vet jag inte. Vad jag vet är att ordet "kris" historiskt sett har inneburit andra saker än att produktionen av säsongsläsk är hotad. Ungefär på samma sätt som "chock" en gång betydde något annat än att någon dokusåpakändis diskuterat sitt könsorgan i en kvällstidningsbilaga.

Klein är samma andas bortskämda barn. Hon behandlar det ena julmustämnet efter det andra som vore det fråga om liv eller död. Verklighetsbilden är en mix av Michael Moore-filmer, SSU-svammel och en obligatorisk skopa politisk korrekthet. Platityderna staplas på hög, och högst torn vinner.

Även detta är en del av Verklighetens folk-debatten. Hur många känner något behov av att gå ut och "demonstrera mot orättvisorna" på uppmaning av en sosseprinsessa med närmare två miljoner i årligt medieapanage?

Etiketter: , , ,

31 kommentarer:

Anonymous Ulf Gustavsson sa...

Vad gäller glasen är det både ock. Det är brist på vita glas men kan man samtidigt utnyttja media så får man lite gratis reklam. Jag vet eftersom jag jobbar i branschen.
Men sossars grytor skramlar mest. Innehållet är på upphällningen och kanske borde vi avtacka Socialdemokratin för lång och trogen tjänst och låta dem gå i välförtjänt pension.

2:30 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag skulle gärna gå ut och demonstrera om jag för en minut trodde att det var staten och politikerna som kunde skapa arbete och minska utanförskapet. Nu är det inte så utan snarare tvärtom. Staten och politikerna kan bara förstöra arbetstillfällen och öka utanförskapet. Så är det något som folk borde gå man ur huse för att demonstrera mot så är det världsbilder som skapas av politruker såsom Helle Klein. För att svara Helle Klein: Jag är fly förbannad, på dig Helle!

/Byggaren

3:19 em  
Blogger roberth sa...

Är denne Klein en man eller kvinna?

4:06 em  
Blogger roberth sa...

Jaha prinsessa kvinnligt kön då. 2 mille om året för den dyngan hon producerar? Herregud

4:11 em  
Anonymous Adam Johansson sa...

INGEN JULMUST? Till barrikaderna!

4:25 em  
Anonymous Jimmie kanske är dum men Maud är dummare sa...

Jag tror du hamnar fel i din analys om varför Helle tänker som hon gör. Helle företräder de lågutbildade och lågbetalda men hon har inte, och har aldrig haft, den bakgrund som krävs för att förstå. Hon kommer själv från en priviligierad bakgrund och har aldrig haft det tufft i livet. Hon har inte en susning om hur arbetarklassen resonerar och det lyser igenom gång på gång.

4:26 em  
Anonymous Henrik sa...

Och idag havererar även gammelmarxisten Åsa Linderborg på tidningens så kallade "kultursidor".

5:11 em  
Anonymous Eric sa...

Re: "Jimmie kanske är dum m..."

Och där gör du samma generalfel som alla andra självutnämnda experter på "hur arbetarklassen resonerar": ni utgår ifrån fel premisser. Man kan inte göra en svepande generalisering och påstå sig förstå eller för den delen företräda alla individer inom en mestadels påhittad gruppering, och detta oavsett färgmärkning på sin personliga ideologi.

Dessutom skulle jag nog vilja påstå att Sverige är så extremt homogent i en global jämförelse att det mest blir pinsamt när förståsigpåare pratar om "priviligierad bakgrund" versus "tufft i livet". Vem man är idag är betydligt mer individuellt betingat än gruppsociologiskt, n'est-ce pas?

6:04 em  
Anonymous Anonym sa...

Det är säkert det imperialistiska Coca-Cola Company som ligger bakom glasbristen :-)

6:10 em  
Anonymous Anonym sa...

"Verklighetsbilden är en mix av Michael Moore-filmer, SSU-svammel och en obligatorisk skopa politisk korrekthet. Platityderna staplas på hög, och högst torn vinner".

Fan Johan, vore du en kvinna skulle jag fria till dig.

6:12 em  
Anonymous G.orwell sa...

Johan , du bagatelliserar julmustkrisen.

7:36 em  
Anonymous peter adler sa...

totalt jävla ... spot on!!!!!!

9:01 em  
Anonymous Simon F. sa...

Nåja. Även om det sannerligen förekommer en del önsketänkande och naiva förhoppningar om omedelbart förestående folkresning inom vissa mindre delar av vänstern så tror jag att Ingerö här hänger sig åt önsketänkande åt det motsatta hållet. Vanligt folk är inte fullt så politiskt passiva som högern kanske gärna vill tro.

Redan för 40 år sedan var det många som sa att "tiderna förändrats och folk inte längre är speciellt hungriga". Men den 9 december 1969 så gick ett mindre antal gruvarbetare i Leveäniemigruvan i Svappavaara ut i en spontan sittstrejk. Kort därefter spred sig strejken till Kiruna och Malmberget och kom att omfatta 5000 man. I två månader strejkade man utan strejkkassa. Uppslutningen var total och tusentals gruvarbetare deltog på stormötena i Kiruna stadshus och Malmbergets Folkets Hus. Resten är, som det brukar heta, historia.

Vad vill jag då ha sagt med det? Jo, att människors behov att gå ut och "demonstrera mot orättvisorna" kan ta sig mycket handfasta uttryck och komma synnerligen överraskande för etablissemanget.

Strejken 69 var inte den första stora demonstrationen mot orättvisorna i Sverige och sannerligen inte den sista. Och vi kan nog alla vara säkra på att vi kommer få se mer demonstrationer av den sorten.

9:32 em  
Anonymous utlandssvensk sa...

Till Johan,
Angående den havererade debatten i flyktingfrågan ville jag bara berätta att vi nu har nått den punkt där DN till synes AVSIKTLIG LJUGER på ledarplats.

Om du har tid och lust får du gärna läsa artikeln och kommentarerna:

http://www.dn.se/opinion/huvudledare/vadligt-i-vellinge-1.994687


Om du håller med mig att de ljuger vore det bra om du kunde hjäpa till att uppmärksamma detta.

Lite svårt att få en seriös debatt om den största morgontidningen avsiktligt ljuger på ledarplats......

10:59 em  
Anonymous Kantarellkungen sa...

Jag har också kris. Bilen behöver tankas. Vad gör staten?

11:48 em  
Anonymous Dr M sa...

Utlandssvensk: Vari skulle lögnen bestå, menar du? (Avseende den länkade DN-ledaren, alltså.)

12:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Oj, det var en diger samling grodor härstammande från arten "Stureplansbrat" som samlats under ditt "Babels torn" ...
Vi som är här nere ser saker och ting ur ett helt annat perspektiv. Varför demonstrerar vi inte? Därför att så många av oss är för sjuka för att gå och för fattiga för att ta bussen till samlingsplatsen.
DET är verkligheten, förstår du farbror S(m)urf.

12:43 em  
Anonymous Anders sa...

Utlandssvensk du skriver, "att vi nu har nått den punkt där DN till synes AVSIKTLIG LJUGER på ledarplats."

Men den punkten har inte alls nåtts "nu". Svenska ledarsidor har avsiktligt och medvetet länge ljugit om detta.

Begrunda t.ex. slutklämmen i DNs ledare 11 jan 2008

"Det går att stå upp för asylrätten med moraliska, juridiska och praktiska argument.

Sverige har förbundit sig att följa vissa internationella konventioner som garanterar människor på flykt en fristad. Att bryta mot ingångna avtal är inget som staten tillåter medborgarna och därför inget som staten kan tillåta sig själv. "

http://www.dn.se/opinion/en-manniskas-pris-1.638694

Johan Ingerö är inte tappad bakom en vagn. Johan är givetvis väl medveten om, vad svenska ledarsidor håller på med.

12:58 em  
Anonymous Jimmie kanske är dum men Maud är dummare sa...

Eric,

min kommentar bygger på att det är Helle som har ideer om hur arbetarklassen är och hur de tycker och tänker.

Du dömer alltså ut Helle, precis som jag och av samma skäl...

1:53 em  
Anonymous Jimmie kanske är dum men Maud är dummare sa...

För att förtydliga.

Om man har föresatsen att påstå sig företräda en viss grupp underlättar det att dela erfarenheter med dem. Det är komiskt eller pinsamt beroende på inställning att Klein med sin bakgrund tror sig vara en av arbetarklassen.

1:56 em  
Anonymous Utlandssvensk sa...

Dr. M,
Vänligen se mina kommentarer till artikel för klargörande.

Anders,
Det ser ut som att du har helt rätt. Jag har uppenbarligen missat detta. Hur kan ni stå ut i ett så förljuget land där tidigare seriösa tidningar har förvandlats till skamlösa propagandainstrument?

2:26 em  
Anonymous Anonym sa...

Anonym 12:43
Så du menar att folk nuförtiden är mer slitna, sjuka och fattiga än vad man var förr i tiden? Ursäkta om jag hånler åt din självpåtagna offerroll.

Självklart så har ALLA fått det bättre nu än för låt oss säga 30/60/90 år sedan.

Din far, farfar, farfarsfar skäms nog över att höra hur bortskämd du blivit.

/Byggaren

3:39 em  
Blogger Hansa sa...

Till anonym 12.43: Du skriver "Varför demonstrerar vi inte? Därför att så många av oss är för sjuka för att gå och för fattiga för att ta bussen till samlingsplatsen.
DET är verkligheten, förstår du farbror S(m)urf".

Det är uppenbarligen också verkligheten att även de ekonomiskt mest pressade grupperna i Sverige har tillgång till internet. Det där med fattigdom är sannerligen relativt.

4:41 em  
Anonymous kicka Maud nu! sa...

Apropå "tomglaskrisen" så kan man ju tycka att du som PR-nisse. och med daglig kontakt med media sedan nästan tio år, borde veta att journalister idag gärna slänger in överdrivna eller ironiska ordval. Orsak: de menar att det sätter piff på annars rätt tråkiga texter. Det har ingenting alls med politik att göra, bara med en viss sorts stringerstil.

Och Nyheter24 är inte precis någon kvalitetssajt, även om en del tidningar länkar dit. Få nyhetskanaler har lika många märkliga vinklingar eller rena struntnyheter.

5:20 fm  
Anonymous Idi sa...

OT:

Expressens Marteus försöker bemöta SvD:s Johan Wennström.

10:32 fm  
Blogger ClaesW sa...

Mycket bra skrivet av Marteus. Precis så är det!

2:40 em  
Blogger mats c sa...

Herregud, vad är det egentligen för slags svampar Marteus har käkat?

Starkaste skattkramper jag har haft det här året.

5:04 em  
Anonymous Utlandssvensk sa...

Att ClaesW instämmer med Marteus förklarar allt om ClaesW.

Jag vill i samband med detta be om ursäkt för allt otrevligt jag har sagt till eller om Claes.

Hade jag tidigare insett Claes tillstånd hade jag aldrig uttalat mig på detta sätt. Nu inser jag att det jag har gjort ungefär motsvarar att kritisera en person i rullstol för att han spelar dålig fotboll.

Förlåt, ClaesW!!!!!!

12:36 fm  
Blogger ClaesW sa...

Eftersom det är sagt av en sverigedemokrat så tar jag det naturligtvis som en komplimang. Tack "utlandssvensk"!

8:58 fm  
Anonymous Anonym sa...

ClaesW: Jag antar att du instämmer i Marteus kommentar: Det gör inget om svensk kultur går under. Därför behövs inga svenska kulturproduktionsbidrag. Jag antar att du är för att vi med omedelbar verkan stryper alla såna bidrag och subventioner? Vad kul att vi är överens om något i alla fall!

/Byggaren

9:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Claesw:
Marteus skriver:
"Alltså, den svenska kulturen - gör det nåt om den går under?"

Vad kul att vi är överens om något i alla fall, Claesw! Jag antar att du därmed skriver under på att vi stryper alla bidrag och subventioner till kulturproduktionen/-konsumtionen?

/Byggaren

9:07 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida