tisdag, november 10, 2009

Sex, lögner och kvällsblaskekrönikor

"Så satt hon där, Annika Östberg. En vacker 55-årig kvinna, många kilon tyngre än vad jag minns. Livstidsdömd för mord sedan 28 år, men snart fri. Handen darrade när hon drack ur sin vattenflaska. Ett svart plagg omslöt i veck hennes stora kropp, en lång sjal om halsen, ljusblå som himlen en svensk junimorgon.

När hon talade om morden 1981 började hon gråta, och en laddning spreds från tingsrättens säkerhetssal till den angränsande salen dit pressuppbådet hänvisats för att se henne på en storbildsskärm."
beskriver Aftonbladets Kerstin Weigl den domstolsprövning som eventuellt leder till att en av Sveriges värsta brottslingar släpps fri.

Som boende i Sverige har jag förstås en viss vana vid journalister som inte helt förmår dölja sin beundran för de som vigt sina egna liv åt att förstöra andras. Men att hyllningstexterna når närmast erotisk-poetiska höjder är faktiskt inte vardagsmat. Det visar om inte annat att ingenting är så överjävligt att det inte kan bli ännu värre.

Medierna har onekligen satt helt nya höjdrekord med sin rapportering om vår egen folkhemska killer queen. Så Weigls konklusion slår mig faktiskt inte alls som osannolik:
"Jag tror att vi snart ser Annika Östberg i varenda tv-soffa, och därefter vältalig expert på kvinnors våldsbrottslighet, missbruk och rehabilitering."
Ja, och när Hagamannen och Englas mördare en dag släpps ur fängelset kan de bilda trio och turnera i landets alla skolor. Sedan kan de avbildas i gemensam pose av någon charmig före detta vandal på Konstfack och slutligen stå staty på Raul Wallenbergs torg i Stockholm.

Jag säger om Sverige vad Ozzy Osbourne säger om sin familj. "You know, I love you and all. But you're fucking crazy".

Etiketter: , ,

40 kommentarer:

Blogger Fredriksson sa...

"Ett svart plagg omslöt i veck hennes stora kropp, en lång sjal om halsen, ljusblå som himlen en svensk junimorgon."

Undrar om svartmuskiga Jackie Arklöv och hans käcka polare från Malexander-morden hade fått samma poetiska beskrivning?

Bilden på mördaren i Weigls krönika ser ut att vara tagen från Mitt Livs Novell.

Det här är svenskare än en midsommarspya i Dalarna....

11:31 fm  
Blogger roberth sa...

Mord säljer! Det är väl därför denna tragiska människa får mediutrymme. Men varför är hon i Sverige hon var väl amerikansk medborgare?

11:51 fm  
Anonymous Dr M sa...

de som vigt sina egna liv åt att förstöra andras.

Inte för att jag hyser några starkare sympatier för Östberg, men det där är kanske en väl magstark beskrivning av en människa som tillbringat halva sitt liv i fängelse, för brott hon begått under sin tid som knarkare, tycker du inte? Inte för att det betyder att Annika Östberg ska släppas ut, men måste debatten polariseras till att utmåla Östberg som antingen frihetshjälte eller totalt monster? Vad diskussionen behöver är snarare nykterhet och saklighet, och en viss försiktighet med ordvalen.

12:06 em  
Anonymous Åke sa...

Om man nu tappert har kämpat mot USA:s förtryckarsamhälle är man självfallet en hjältinna.

12:10 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Dr M,

Hon hade begått en mycket lång rad brott, inklusive ett knivdråp, innan hon och hennes pojkvän begick de två morden som vår kvällspress viftar bort.

Hur många måste hon ta livet av innan det blir okej att inte gulla med henne?

12:13 em  
Anonymous A.Jonsson sa...

Kerstin Weigls målade beskrivning av en kallblodig mörderska är förvisso otäck på sitt sätt, men även dina övertoner åt andra hållet känns orimlig.
Jag tror att människor kan ändras och jag tror att det ska gå att komma tillbaka till samhället. Om det är möjligt just för Annika Deasy, som hon ju faktiskt heter, låter jag vara osagt men det får bedömas i domstol och inte på bloggar.
Deasy begick dessa vidriga brott och ska naturligtvis ta sitt straff. Att utmåla henne som antingen helgon, som Weigl, eller som satan i människohamn, som du gör, är lika fel.
Straffets längd kan förstås alltid diskuteras, för alla brott, men låt då diskussionen handla om det istället för Deasys person.
Jag tycker själv att Deasy gott kunnat stanna där hon var då hon på 40 år inte haft annan kontakt med Sverige än det hon själv kunnat vinna på, men nu har debatten spårat ur.

1:31 em  
Blogger ClaesW sa...

Det finns en massa folk som inte gullar med Annika Östberg vilket är helt okej. Att säga att hon "vigt sitt liv åt att förstöra andras" är löjeväckande. Men helt i linje med din tvådimensionella världsbild.

1:33 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Ja, straffets längs ska givetvis avgöras i domstol och inte på bloggar. Tack för ett mycket vaket, relevant och på alla tänkbara sätt nödvändigt påpekande.

Visa gärna på vad i denna bloggpost som behandlade straffets längd. Såvitt jag kan se handlar den om Kerstin Weigls enfaldiga text.

(Vad Claes beträffar ser jag inte någon poäng med att gå i svaromål. Hans vurmande för brottslingar och terrorister är etablerat sedan länge.)

1:41 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker faktiskt synd om Östberg. Här har vi en kvinna som haft oturen att mörda 3 personer, och ingen verkar bry sig att hon haft en taskig barndom. Fy bubblan, vad hemskt...

1:47 em  
Anonymous Anonym sa...

Hon har dödat tre människor vid tre skilda tilfällen...

Det är möjligt att hon har "ändrats" och blivit en ny människa och det är väl bra för henne men hennes offer är fortfarande döda vad jag vet.

Om hon nu blivit så god och medkännande borde hon förlika sig med att vara fortsatt inlåst och ha förståelse för att ett civiliserat samhälle sedan länge har tröttnat på en människa som har dödat tre människor vid tre olika tilfällen. Hon har ju för övrigt själv beskrivit tillvaron i fängelset som ett "lyxhotell". Ska människor få en andra chans? Ja kanske det. Annika har dock förutom en rad andra brott vid tre separata tilfällen valt att ta livet av andra människor. Hur mycket död, lidande och elände ska man få ställa till med innan det är nog?

2:00 em  
Anonymous Dr M sa...

Ingerö: Jag gillar inte heller gullandet med Östberg, och instämmer i allt väsentligt i din kritik mot Weigls text. Jag är också väl medveten om Östbergs brottshistoria. Det jag vänder mig emot är den totala polariseringen. Där Weigl ser en oskuldsfull ängel tycks du se den svartaste djävul, som om ingenting hänt på 28 år. Varför är det ointressant hur hon utvecklats under dessa 28 år? Varför är det ointressant att en hel del av de förhållanden som rådde då hon begick brotten (vid ungefär samma tidpunkt som du och jag nätt och jämt slutat med blöjor, för att sätta saker i lite tidsperspektiv) inte gäller längre? T.ex. narkotikamissbruket, för att nämna det mest uppenbara. Nej, vi ska inte gulla med Östberg, men varför inte behandla henne som människa?

2:01 em  
Blogger Olaus Petri sa...

Även om Österbergspanegyriken gör att man blir rejält sugen på vitt vin och räkor alternativ att visa upp sina etsningar, vill jag minnas att sängkammarblicken också gärna kopplas på inför penetrerande intervjuer med kända våldsverkare.

Det är nog i det närmaste en genre i sig. Classe livnär väl sig på att skriva sådant?

Clark eller Svarten skulle nog tvingas anmäla Classe för sexuella trakasserier om de till nöds gick med på att bli intervjuade av honom. ;-)

2:14 em  
Anonymous Johan sa...

Jag noterar att Classe ivrigt försvarar den dömda mörderskan Deasy, som har åtminstone tre liv på sitt smutsiga CV.
Han försvarade dock med glöd och hetta att mannen från Nås, som räddade en äldre kvinna från att strypas, skulle straffas. Vänstern förnekar sig inte!

2:47 em  
Anonymous G.orwell sa...

Johan du har helt rätt , den politiskt korrekta eliten är helt galen.

3:05 em  
Blogger ClaesW sa...

Oväntat att mobben skulle gå igång igen. Konstigt bara att alla måste hitta på saker för att kunna såga mig. Tydligen försvarar jag "ivrigt" mördare och terrorister. Jag "vurmar" också för dem och enligt den alltid så subtile OP så ja... kommentarer överflödiga antar jag. Men ingen hade något konkret exempel på detta. Är det flumskolan som lett till att ni är så värdelösa eller föddes ni så?

3:24 em  
Anonymous Anonym sa...

Dr M:

Ett förhållande kvarstår dock:

Hennes offer är fortfarande döda.

För dem och deras anhöriga är nog Annikas "utveckling" rätt ointressant.
Hon har förutom andra brott redan dödat tre människor vid tre olika tilfällen.. ska hon få en fjärde chans nu för att hon har slutat missbruka narkotika?

Ja hon ska absolut behandlas som människa... i fängelset(som hon själv beskriver som ett "lyxhotell")

/David

3:26 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Aah, nu börjar Claezisten utnämna människor till värdelösa. Ja, i den framtida utopin är det väl bara han och de missförstådda och diskriminerande kåkfararna som ska få leva...

3:26 em  
Anonymous Anonym sa...

Alltsåjagsägerbara AAAAAAARRRGGGHHHHH varförihelvete kan inte bara någon civic minded person spränga Aftonbladets huvudkontor?

3:29 em  
Anonymous A.Jonsson sa...

Det står dig förstås fritt att vara hur barnslig och snarstucken som helst på din egen blogg, Johan, men tramset du skrev som svar till min förra post var mer värdigt Silfverfisken i Höganäs än en, i normala fall, sansad och konstruktiv bloggare som du.

När du börjar raljera om hur Hagamannen och Englas mördare tillsammans med Deasy ska turnera framgår med all önskvärd tydlighet vad du anser om straffets längd.
Jag anser fortfarande att det var fel att ta hit Deasy, men nu är hon här och då gäller svenska regler.
Rödvinsvänsterns glorifiering av en dömd mörderska med minst 3 liv på sitt samvete är förvisso äcklig, men din oresonliga svart-vita världsbild känns väldigt unken och oliberal.

3:29 em  
Anonymous Anonym sa...

@ClaesW: Jag tänker inte ens bry mig om att gå i svarsmål mot dig (orkar inte och dessutom verkar det inte som att du lyssnar på svar och/eller logik), så istället har jag bara en fråga till dig som jag hade varit tacksam om du kunde svara på.

Tröttnar du aldrig på dig själv?

Vänliga hälsningar,

Jacques Pot

3:31 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Jonsson,

På vilket sätt kan man utläsa något om min syn på strafftiden av kommentaren om Hagamannen och Engamördaren? De kommer knappast sitta lika länge som hon, runt tjugo år skulle jag tippa.

Det är din kommentar som ligger på Silfverstrand-nivå, bland annat eftersom den helt bortser från det som stod i mitt inlägg.

Jag svarade på en krönika (för övrigt är det inte heller där strafftiden ska avgöras) med en egen text. Privat tyckande mot privat tyckande således. Var någonstans du lyckats tolka in att jag anser att bloggar ska avgör strafftiden är något oklart.

Sen har jag inga som helst problem att stå för åsikten att tre mord borde innebära _riktig_livstid bakom galler.

Hur många ord ligger din gräns på?

3:39 em  
Anonymous Anonym sa...

Äsch, hela Annika Östbergshistorien må vara en förolämpning mot såväl lagen som moraliteten som inte borde fått inträffa till att börja med. Tillåt mig uttrycka hur jag delar ert djupa förakt, inte bara mot denna mördare, utan även de som hyller henne och ger henne den sympatiska bild som hon har fått.

Men det hade kunnat vara betydligt mycket värre, mina kära vänner!

Googla bara Issei Sagawa, och ni kommer få ett helt annat perspektiv på saken...

3:59 em  
Anonymous A.Jonsson sa...

Men skärpning, Johan! Pajkastning ligger under din värdighet.
Jag har klargjort var jag står och du likaså. Frågor som "Hur många [m]ord ligger din gräns på" är bara barnsligt trams.

Ta du ett gott glas vin och andas genom näsan. Det är inte nyttigt att hetsa upp sig som du verkar göra.

4:01 em  
Anonymous Kantarellkungen sa...

Vad ska Annika göra när hon kommer ut? Hon kan knappas livnära sig på att tala ut i teve.

Konstfack borde iofs. ta emot henne som autodidakt om hon är intresserad.

4:17 em  
Anonymous MattiasH sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6099335.ab

Timingen är väl oslagbar?

Livstidsstraff borde vara just det. För att få stopp på galenskapen som härjar i detta land.

Eller skall vi ge mördare ytterligare chanser? Please... Det måste fanimej vara slut på mördarrabatten.

4:36 em  
Anonymous hobbit sa...

Jag tycker själv att det är osmakligt att ett mord i Sverige resulterar i, generellt sett, 6,5 år i fängelse (inklusive diverse fritid och obevakade helgpermissioner).

Dock har miss Deasy till slut lyckats ta sig till Sverige och bör därmed omfattas av den rättspraxis som gäller i Sverige. Däremot behöver jag inte medverka till den logiska följd som kommer av frisläppandet, dvs. olika morgonsoffor i diverse tv-program och flera böcker som förklarar hur svårt hon haft det och hur missförstådd hon är. Kan dock revidera min uppfattning om intäkterna oavkortat går till de dussintals personer vars liv hon förstört och som fortfarande lider.

4:41 em  
Anonymous Johan Y sa...

Det är väl en sak att hon kommer ut efter alla dessa år. Dåden är fruktansvärda men hon har fått en hyfsat långt straff.

Värre är ju att hon blir kändis. Det är en otäck vana att göra idoler av alla våra kända våldsverkare. Jag minns när jag var liten och alla skolor fick se Stockholmsnatt med Paolo Roberto. Jag fick skäll för att jag tyckte att filmen visade att det gick bra för brottslingar. Läraren sa att så var det minsann inte alls. Det straffade sig och var destruktivt. Verkligen, nu är misshandlaren på Kungsan lika folkkär som Lill-Babs.

Det enda som slår det är väl idolbilderna på OG-ledaren som var på framsidan av Aftonbladet eller Expressen. Snart ger de väl ut samlarbilder med HA för att NHL inte är tillräckligt coolt.

4:59 em  
Blogger gustav sa...

Det mest intressanta är väl om Deasey/Östlund är rehabiliterad och kan återanpassas eller ej? Det är ju ändå så vi bedömer om det är rätt eller fel att frige någon i Sverige, eller skall vara åtminstone. Samma gäller ju Hagamannen, Arklöv, eller vem som helst som har dömts till fängelse eller annan typ av frihetsberövande påföljd.

Däremot kan jag inte se någon anledning att hålla på och skriva någon slags panegyrier över kvinnan. Det är ju en sorglig historia från vems perspektiv man än tittar på det. Men det är också underligt hur folk går igång på alla cylindrar bara för att Johan gör jämförelsen med Hagamannen och mannen från Englamordet - de är också mördare och de skall ju också ut en gång, även om det näppeligen tar 28 år. Man undrar om de får samma bemötande som Deasy/Östlund då, i Aftonbladet eller annan tabloid?

Hela historien kring henne är ju utan tvekan en riktig mediasåpa som man blåst upp till otroliga proportioner. Om det är på grund av att hon är en blond, svensk medelålders kvinna, på diskrepansen mellan svensk och amerikansk rättvisa eller något annat, det vet jag inte.

Paolo Roberto är väl förresten ett bra exempel, han har mig veterligen inte ägnat sig åt speciellt mkt kriminalitet på väldigt lång tid. Om inte dåliga filmroller räknas, typ :)

5:07 em  
Anonymous Anonym sa...

Sverige... landet där man kan bli dömd till livstid två gånger....

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3780111.svd

6:38 em  
Anonymous Chrille sa...

Gustav,
Det borde snarare vara så att amerikansk rättspraxis skall gälla för Annika Deasy. Hon har dömts i USA och har överförts till Sverige för att avtjäna(?) resten av sitt straff här. Hon beskriver själv fängelset som ett lyxhotell. En nåd så stor som någon. Varför skall hon få mer nåd och svensk straffrabatt? Rimligtvis bör det amerikanska rättsväsendet fortfarande bestämma längden på straffet.

Som jämförelse, vi hade blivit mycket purkna om Mijailo Mijailovic överförts till serbiskt fängelse och han hade befritats efter ett halvår.

7:03 em  
Blogger Dåcktor Erik sa...

En liten korrigering bara: Hagamannen dömdes 2006 till 14 års fängelse, vilket med nuvarande regler innebär att han borde bli villkorligt frigiven 2015.

Grattis Umeå.

10:31 em  
Anonymous Simon F. sa...

Ibland blir man faktiskt genuint förvånad över hur högern tänker. Nåja, den förvåningen är säkert ofta ömsesidig.

Men ett tips till alla som brölar om hämnd och gud vet vad är att läsa ett gammalt blogginlägg av Josefin Brink om frågan. Kanske lär ni er något?

10:53 em  
Blogger Hugo sa...

Det är väl inte salongsfähigt, men ett skott i pannan på Annika, Arklöv m fl hade sparat framför allt mycket pengar och mycket besvär för samhället. Dessutom en tämligen meningslös debatt om dessa personer som genom sitt agerande orsakat så mycket lidande och skada för andra som fortsatt bär sin sorg. Öga for öga...................

1:29 fm  
Blogger Olaus Petri sa...

Classe, en mobb är synonymt med gatstenskastande maskerade vänsterbrattar, inte med olustkänslor inför harlekinprosa som sätter mördare i huvudrollen.

8:41 fm  
Anonymous Anonym sa...

Livstids fängelse bör vara just på livstid. Vilket även borde innefatta Annika Östberg. Oavsett om hon sitter på kåken här eller i USA (där hon borde fått stanna).

/ Willy Viitala

10:09 fm  
Anonymous hobbit sa...

"Anonym sa...
Sverige... landet där man kan bli dömd till livstid två gånger....
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3780111.svd"

I Sverige kan man ha avtjänat TVÅ livstidsdomar och vara ute när man är drygt 50 år :) Ska han hinna avtjäna tre eller fyra livsstidsstraff?

10:47 fm  
Blogger gustav sa...

Livstids fängelse ÄR på livstid på papperet, men kan förkortas om nåd beviljas. Dock tror jag man talat om att gå ifrån livstid till enbart tidsbestämda straff eftersom det är ett mer genomskinligt system.

Chrille, rimligtvis bestämmer svenska och amerikanska jurister det där i samråd.

Förreste kan man även som liberal stämma in i vad Josefin Brink skrev i någon länk ovan. Det är rimligt att anhörigas sorg tas på allvar, men det är inte rimligt att anhöriga skall ha inflytande på straffet eftersom de är känslomässigt engagerade. Då blir det bara hämnd och lynchjustis.

12:52 em  
Anonymous Simon F. sa...

Som liberal är det väl synnerligen rimligt att stämma in i vad Josefin Brink skrev om fallet. Tyvärr så är ju liberaler i Sverige, till skillnad från i USA, en synnerligen sällsynt art. Det är liksom symptomatiskt att det oftast krävs socialister på yttersta vänsterkanten för att formulera liberala ståndpunkter i vårt land.

2:20 em  
Blogger jojjo sa...

Simon F./
Så den liberala såndpunkten är enligt dig att kallblodiga, beräknande trippelmördare ska släppas automatiskt, utan en genomgående utredning av brottslingens anpassningsgrad, när knappt 30 år har gått på ett livstidsstraff? Vad hände med uppräthållandet av andra människors rättigheter och rule of law?

9:45 fm  
Anonymous Simon F. sa...

Jojjo:
Nej. Läs om, läs rätt.

12:13 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida