måndag, oktober 26, 2009

Lunch med Siv Jensen

Dagens lunch får sägas höra till de mer ovanliga. Tillsammans med ett antal andra, främst liberala, tyckare hade jag bjudits in (eller snarare upp) till restaurangen Gondolen för ett möte med den norska oppositionsledaren, Fremmskrittspartiets ledare Siv Jensen.

Frp befinner sig i ungefär samma sits som Moderaterna gjorde efter valet 1979, nämligen att inget borgerligt parti riktigt vågar ingå i en regering som leds av dem, trots deras ledande position inom borgerligheten. Jensen påminner även till viss del om Bohman på så sätt att hon är frispråkig och ideologiskt övertygad.

Men det var inte Bohman jag främst kom att tänka på under den två timmar långa lunchen. Jag hamnade snett mitt emot Jensen vid bordet och kunde därför både samtala fritt med henne och studera hennes stil. Den svenska politiker jag främst kommer att tänka på är, vilket torde förfära dem båda, Gudrun Schyman.

Båda är färgstarka och oerhört intensiva. Båda är födda agitatorer och skickliga på att distansera sig från allt som de anser dåligt i sina respektive hemländer. Båda är tuffa och självmedvetna, samtidigt som de kan konsten att få sina samtalspartners att känna sig sedda och betydelsefulla. Men båda har också en tendens att uttala sig svepande och generaliserande, något som gör att de inte alltid har klockrena svar på de följdfrågor som ställs.

Som person finner jag Jensen imponerande. Hon gav ett chosefritt intryck och skojade med sina medföljande tjänstemän (presschefen samt partiets generalsekreterare respektive internationella sekreterare) på ett sätt som jag inte sett någon svensk partiledare göra offentligt. Hennes svar utvecklades flera gånger till långa resonemang, snarare än snärtiga punchlines.

De sakfrågor som främst avhandlades var ekonomi och migration/integration. Vad det senare beträffar var hon tydligt irriterad över de svenska mediernas jämförelser mellan henne och Sverigedemokraterna, ett parti hon inte känner någon som helst samhörighet med.

Jag håller med om att varje jämförelse mellan dessa båda partier är feltänkt. Faktum är att någon svensk motsvarighet till Frp inte finns. Det närmaste parallell jag kommer på är en något folkligare variant av de gamla Moderaterna eller en mer seriös upplaga av Ny Demokrati. Jensen sade sig vara för fri invandring på ett principiellt plan, men med tydliga integrationsförbehåll.

En fråga som kom upp var huruvida detta var något som Frp-väljare i gemen är medvetna om. Jensen kunde naturligt nog inte svara på detta, men påpekade att Frp är näst störst (efter Arbeiderpartiet) även bland invandrade väljare.

Utifrån mina rätt begränsade detaljkunskaper om norsk politik har jag gjort mig en bild av Frp som ett i ekonomiska frågor populistiskt parti, som vill använda oljefonderna till att finansiera skattesänkningar hellre än ta itu med utgiftssidan. Jensen slog vilt ifrån sig alla sådana påståenden. Hennes utgångspunkt var den lag som säger att fyra procent av oljefondernas avkastning ska in i statens budget, oavsett det ekonomiska läget.

Denna lag, som i sig visar att Björn Rosengren hade en poäng i sitt uttalande om den sista sovjetstaten, ger dock ett befintligt utrymme, oavsett vad man tycker om saken. Jensen sade sig vilja använda det till satsningar på infrastruktur och forskning. Inte till att stimulera konsumtion eller finansiera bidrag eller omfördelning.

På en fråga från mig om skillnaderna mellan Frp och Høyre (Moderaternas norska systerparti) sade Jensen rakt ut att skillnaderna är försumbara, motiverade mer av historiska omständigheter än av ideologiska skiljelinjer.

Hennes utgångspunkt inför framtiden är en koalitionsregering med Høyre då mittenpartierna för en tynande tillvaro. Jag frågade om exkluderandet av exempelvis Kristelig Folkeparti är ett taktiskt grepp för att inte förlora statsministerposten - KF skulle antagligen kräva att statsministern plockades från Høyre trots att Frp är större - men naturligtvis ville hon inte medge något sådant.

Jag är inte tillräckligt insatt i Norges politik för att bedöma riktigheten i alla hennes svar. Det är inte alltid helt lätt att se igenom toppolitiker från ens eget hemland, och att granska utländska politiker är naturligtvis ännu svårare. Nästan alla som deltog i lunchen är liberaler. Det påverkade säkerligen Jensen, som hade en "joxelapp" (fusklapp) med våra namn och titlar till hands.

Men även om de flesta av hennes uttalanden, just i dag, lät vettiga från min synvinkel är jag inte helt övertygad. Men en sak är säker; jag kommer att följa den norska politiken lite mer noggrant i framtiden.

UPPDATERING:

Även Dick Erixon och Aaron Israelsson från Nyheter24 skriver om lunchen. Dick tar upp en intressant vinkel, angående Frp:s inte helt rumsrena historia:
"Alla partier som startats efter 1960-talet anses vara missnöjespartier, och då i en negativ bemärkelse. Men vad var den socialdemokratiska arbetarrörelsen, om inte en missnöjesyttring? Fast för 100 år sedan. [...]

Socialdemokratin i Sverige hade i början en mängd icke rumsrena typer med sig, som försökte radikalisera och tillgripa våld. Men när partiet väl etablerat sig i riksdagen och 1917 inträdde i regeringen, fungerade man som språkrör för en stor grupp av befolkningen som förut inte haft tillträde till makten."

Etiketter: ,

13 kommentarer:

Blogger soothsayer sa...

Ja, vi är dåliga på våra grannländer. Här nere där jag bor, i Skåne, läser jag regelbundet nyheter från Danmark eftersom vi är en region med en gemensam bo och arbetsmarknad. Jag läser även Deutsche Welle, den engelskspråkiga nyhetskanalen för Tyskland. På så vis är jag alltså någotsånär informerad om vad som sker i dessa båda grannländer. Det ger också ett gott perspektiv på vår interna debatt, där jag kan tycka att vi beter oss som om vi inte var beroende av vår omvärld.

5:48 em  
Anonymous Lars sa...

"Jag håller med om att varje jämförelse mellan dessa båda partier är feltänkt."

Båda partierna är i någon mening anti-etablissemangspartier och båda partierna lyfter upp invandring och integration som en huvudfråga. Vad gäller denna så är Frp:s inriktning exakt densamma som SD:s. Nämligen:

"at Norges mottak av mennesker fra land utenfor den vestlige kulturkrets begrenses kraftig"

http://www.frp.no/Innvandringspolitikk.d25-TgZfS0c.ips

Frp beskriver sig dock som ett "liberalistiskt" parti och det är ju inte något som passar in på SD. Det nordiska parti som både ideologiskt och politiskt mest liknar SD är nog Dansk Folkeparti. SD och DF har närmat sig varandra från lite olika ursprung (SD från svensk högerextremism och DF från dansk pajaspopulism) och är i dag närmast identiska vad gäller ideologi och politik.

6:20 em  
Blogger Andreas Johansson Heinö sa...

Bra! Du har helt rätt i att Fremmskrittspartiet saknar motsvarighet i svensk partipolitik.

6:27 em  
Anonymous peter Sundvall sa...

Ingerö: Mycket bra och läsvärt inlägg. Tänkvärt, men ochså kritiskt, vilket krävs då man kommenterar populistiska åsikter.

Dessutom tre bra och nyanserade kommentarer. Vilket inte är vanligt.

Jag vill gärna vara med i sällskapet, och kommer att följa din blogg i framtiden.

7:12 em  
Anonymous Anonym sa...

Hon ser go ut oxå!?

9:59 em  
Anonymous Anonym sa...

"Men vad var den socialdemokratiska arbetarrörelsen, om inte en missnöjesyttring?"

Fel tempus. Sossarna har idag slutit cirkeln och är åter missnöjda med allt, t.o.m. sådant som de i regeringsställning tidigare var för.

V

10:35 em  
Blogger Anders sa...

Mycket intressant och bra skrivet!

Jag bor själv i Norge och följer självklart både norsk och svensk politik. Jag har alltid irriterat mig på de som jämför FrP med SD, eftersom skillnaderna är så mycket större än likheterna.

FrP kan i vissa frågor agera populistiskt, men det rättfärdigar inte på något sätt den oerhörda stigmatisering som partiet och dess väljare dagligen utsätts för av den rödbruna journalistkåren och den "oberoende" statstelevisionen NRK.

Bilden av fremskrittspartiets väljare är en trångsynt, okultiverad och obildad person i träningsoverall som åker på husvagnssemester och handlar sprit och kött i Sverige (det som på norska kan sammanfattas i det underbara uttrycket "harry").

Vilket ju är en ganska intressant iakttagelse, eftersom det mer eller mindre idiotförklarar mellan 20 och 30 procent av den norska väljarkåren...

Norsk infrastruktur är på U-landsnivå och att vilja använda mer pengar på vägar är knappast populism. Även om det huvudsakliga problemet egentligen är den sjuka norska distriktspolitiken, inte mängden pengar man spenderar.

(För övrigt heter det "jukselapp", juks = fusk :-)

10:42 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Tack för stavningshjälpen! :-)

Jag förstår norska mer eller mindre perfekt eftersom min mormor alltid talat norska. Men stavningen vet jag inte mycket om. ;-)

11:25 em  
Anonymous Marre sa...

Anders: Dessutom är det ju märkligt att nidbilden av den norske Frp-väljaren stämmer så väl in på den typiske svenske sosseväljaren.
Fast då är det ju fint och behjärtansvärt att Partiet företräder denna utsatta och svaga grupp...!

12:08 fm  
Anonymous Anonym sa...

Anders,

Skriv gärna mer om den usla norska infrastrukturen, jag är mycket nyfiken! :D

Det enda jag vet är att järnvägen Oslo-Göteborg suger, men att den är sämst på den svenska sidan.

/Starvid

11:48 fm  
Anonymous Anonym sa...

"Hennes utgångspunkt var den lag som säger att fyra procent av oljefondernas avkastning ska in i statens budget, oavsett det ekonomiska läget."

Her har du misforstått på flere punkter. For det første så er det ikke fire procent av avkastningen, men fire procent av fondet ( kaptalens avkastningen antas å være fire procent årlig på lang sikt). Den såkalte handlingsregelen er heller ingen lov, Stortinget står selvfølgelig fritt til å bevilge så mye som man måtte ønske. Hvor mye "oljepenger" som brukes beror dessuten på konjunkturene, i 2008 bruktes mindre enn fire procent, de to siste årene har man ligget godt over.

PS: ellers mye bra, er enig i at sammenligningen med SD er misvisende

hilsen Terje

10:00 em  
Anonymous Anonym sa...

...och apropå missnöjespartier, spelade väl även - hör och häpna - Reinfeldts Alliansen på dessa strängar, med talet om "utanförskapet" etc.

10:47 em  
Anonymous Anonym sa...

...liksom KD:s tal om "verklighetens folk"...

10:49 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida