tisdag, mars 03, 2009

Stor tennis-pogrom planeras i Malmö

Sedan en tid står det klart att Malmö är något av ett epicentrum för antisemitism i Sverige.

Israelvänliga demonstrationer har angripits med flaskor, stenar och raketer, vilket i minst ett fall har tolererats av polisen. Stadens högsta politiker, den tvåfaldigt brottsåtalade socialdemokraten Ilmar Reepalu, anser att israeliska tennisspelare - och enbart israeliska tennisspelare - ska portas från stora idrottsturneringar. Detta då deras närvaro stör kommuninvånare från Mellanöstern.

Fritidsnämnden har inte, och kan inte, helt gå honom till mötes i detta, men har likväl sett till att samtliga matcher i vilka israeler deltar ska spelas utan publik. Nu rapporterar Sydsvenskan att tusentals demonstranter väntas försöka stoppa den match som redan saboterats.

Vi kommer att kedja fast oss och gör allt vi kan för att stoppa matchen, uppger Omar Rihawi till DN. [...]

Mohanned Yousif, presstalesman för Stoppa Matchen, är optimistisk. – Vi hoppas att 10.000 ansluter till demonstrationen. Bussar har bokats i Stockholm, Köpenhamn, Göteborg, Helsingborg och Landskrona, säger han.

Som jag tidigare har påpekat är det enbart Israel och dess medborgare som utsätts för den här sortens pogromer. Aldrig någonsin länder som Syrien, Iran, Nordkorea, Zimbabwe, Eritrea, Kina, Burma, Tchad, Turkmenistan, Libyen, Uzbekistan, Kongo, Djibouti, Sudan, Jemen, Vietnam, Togo, Azerbajdzjan, Bahrain, Niger, Vitryssland, Angola, Burkina Faso, Kuba, Kamerun, Marocko, Kuwait, Etiopien, Burundi, Sierra Leone, Kenya, Pakistan, Kambodja, Elfenbenskusten, Algeriet, Tunisien eller Oman.

Det som borde bojkottas är Malmö och de fega kräk som styr över stadens affärer. Givet de omfattande aktiviteterna på senare tid kan vi ju alltid göra som Fritidsnämnden och skylla på "säkerhetsskäl".

Etiketter: ,

45 kommentarer:

Blogger Erik F sa...

Gatstenar ligger snyggt upplaggda utanför

2:02 em  
Blogger Laertes sa...

Som sagt johan, anledningen är att inte ett enda av de länder som du räknar upp har en hejaklack på det viset som Israel har. När övergrepp sker är det alltid upprörande, men man orkar inte bry sig om vartenda övergrepp eftersom man då inte skulle göra någonting annat. När däremot folk tycker att vissa övergrepp bör stödjas blir det dock lite extra tändvätska.

2:25 em  
Blogger roberth sa...

Hur blir det på friidrottsgalan då? Om det kommer idrottsmän från Israel ska publiken förbjudas då med? Gäller detta bara detta evenemang? Malmö ff kanske möter något lag i fotboll från Israel vad sker då? Nej fy fan rent ut sagt detta är så vidrigt att de saknas ord. Repalu borde vi ge en avtackning 2010 med en spark i röven ut ur kommunhuset. Var var alla dessa demonstranter under Kina 0s?

2:26 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Laertes,

Om det är ert svepskäl för att ställa till med våldsorgier så är det bara ytterligare ett bevis på att ni är kollektivt hjärndöda och borde spärras in.

Den enda "hejaklack" som motiverar detta är väl snarare den som Reepalu vill använda för att garantera sitt maktinnehav 2010.

2:35 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Det här inlägget har tagits bort av den som skapade det.

2:35 em  
Blogger Jonas N sa...

Signaturen 'Laertes' brukar i andra sammanhang klaga på att andra skriver (eller skrivit) under flera olika signaturer!

Behöver jag påpeka att han gjort det under en annan signatur?

Någon som törs gissa vilken?

:-)

En ledtråd kan vara att det är just i gällande ämne hans trängtande behov att få komma med sina utfall brukar bli honom övermäktigt ...

2:48 em  
Anonymous Marcus sa...

Ett av argumenten som demonstranterna använder är att tennisspelarna representerar staten Israel. Helt fel enligt mig. Staten representeras i Sverige av deras ambassad och representanter på statsbesök. Tennisspelarna företräder det israeliska tennisförbundet eller på sin höjd den Israeliska nationen.

Den egentliga anledningen till att man väljer att demonstrera är att man vet att det blir både större uppslutning och rubriker att agera vid ett idrottsarrangemang, dvs man väljer att politisera idrotten av PR-skäl.

3:00 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Jonas,

Säger du det? Annars känns ju Micke igen på att han diskuterar allt utom ämnet samt på sitt maniska radbytande efter varje fras.

3:07 em  
Anonymous BR sa...

"Som sagt johan, anledningen är att inte ett enda av de länder som du räknar upp har en hejaklack på det viset som Israel har."

Det var ett av de mest korkade argument för att protestera mot Israel och dess idrottsmän som jag sett, även för att komma från vänsterhåll.
Implikationen är att man inte skall manifestera mot ohyggligheterna i Nordkorea, Sudan, Syrien och på Kuba eftersom de länderna har så få anhängare.
Är inte den här Laertesdåren synonym med SSantiago tro?

/BR

3:17 em  
Blogger Jonas N sa...

Johan, det är inte Micke som gömmer sig bakom detta. Jag tror att du kan komma närmare än så om du tänker efter. (Fast om du inte vill gissa mer finns en ledtråd att finna i denna länk).

:-)

3:21 em  
Blogger Laertes sa...

BR

Nu var det ju inte ett argument för att demonstrera utan en förklaring till varför folk demonstrerar. En viss skillnad.

Johan

"Annars känns ju Micke igen på att han Annars känns ju Micke igen på att han diskuterar allt utom ämnet samt på sitt maniska radbytande efter varje fras.

Låter som jonas på pricken om du frågar mig. Istället för argumentation i sakfrågan kom löst snack om signaturer. Och angående radbytandet, tja, det är väl ganska tydligt?

3:27 em  
Blogger Jonas N sa...

BR, det här med 'olika signaturer' borde fått dig att hajja till ...

;-)

3:35 em  
Blogger roberth sa...

Vitryssland ska spela sin gruppspelsmatcher i sommarens U21 EM i just Malmö, detta borde med samma logik stoppas då Vitryssland anses vara en diktatur som inte tar hänsyn till mänskliga rättigheter.

http://www.svenskfotboll.se/u21em2009/t2.aspx?p=1411664

Vi får se om Reepalu vill stoppa dom matcherna också.
__________________

4:00 em  
Anonymous BR sa...

I´ve got it Jonas N.
Just det där övermäktiga behovet att få komma till tals trots minimala kunskaper och oförmågan att skilja mellan Israelkritik och antisemitism är avslöjande.
/BR

4:07 em  
Blogger Jag vet sa...

Ja, som (relativt nybliven) Malmöbo skäms jag. Vill dock påpeka att vi är många här som är upprörda av det fega/politiserade beslutet att spela utan publik.

Bojkotta gärna de delar av Malmö som har med detta att göra! Tillåt mig dock att ta tåget härifrån.

Vill också påpeka att det heroiska Malmö Redhawks(Babyhawks) har inget med detta att göra. Deras matcharena är dessutom det privatägda Malmö Arena.

4:17 em  
Blogger profanum_vulgus sa...

Varför klagar du bara på malmö?
Är det för att det bor många araber där eller är det för att kommunalrådet är balt?

5:32 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Nej, för att det var där man struntade i kränkningar av demonstrationsfriheten och för att deras fritidsnämnd saboterade matchen.

Och om du tänker kasta ogrundade rasistanklagalser omkring dig kan du hänga någon annanstans. Bara en jävla pajas kan göra den tolkning du gör.

5:40 em  
Blogger Forestman sa...

Tycker nog att Profanum Vulgus på ett generande tydligt sätt illusterar exakt hur pajasaktiga dina egna antydningar om antisemitism är.

Kan du säga att vi som är emot Israels galna härjningar och massmord är antisemiter så kan vi antyda att du hatar balter. Att folkpartister inte gillar muslimer är ju känt sedan länge.

6:21 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Den enda som kan tycka att PV på "ett generande sätt" illustrerat någonting alls måste vara ett alter ego.

Sedan varken har eller kommer jag att försöka avhysa några arabiska (eller andra) idrottsmän på grundval av deras nationalitet. Det överlåter jag åt er inom brunvänstern. Slutligen begriper jag inte vad folkpartiets eventuella åsikter (även om partiet inte hyser just den) har med mig att göra.

6:56 em  
Blogger Jag vet sa...

profanum,

anledningen till att han i detta fallet "bara" klagar på Malmö är att det "bara" är Malmö, eller formellt rättare, Malmös fritidsnämnd, som stängt publiken ute.

Vore lite fånigt att t.ex. klaga på Norrtälje nu...

8:49 em  
Anonymous zionisten Lee sa...

Jag har jobbat några år i Baltikum, och såg mycket antisemitiska grupper som härjade runt ostört och många av dem var inte så unga som vår brunvänster här i Sverige, jag kan tänka mig att herr Reepalus bakgrund kan vara från dess grupper. Det kan förklara hans uttalande

9:54 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Zionisten Lee,

Jag tror inte att Reepalu är någon ideologisk antisemit eller rasist över huvud taget. Däremot tror jag att han rider på stämningar som uppenbarligen finns i Malmö. Som påpekats ovan har han exempelvis inga invängningar mot att vitryska idrottade (för tydlighets skull: det har inte jag heller) tävlar i hans stad, trots att Vitryssland är Europas sista diktatur.

9:57 em  
Anonymous zionisten Lee sa...

OK Johan,
vill bara ,jag köper din argument
medan jag är här vill jag bara tack för att det är alltid underbar att läsa dina artiklar , keep it up.
Lee

10:04 em  
Anonymous Anonym sa...

Att det är skenheligt, inkonsekvent och korkat bojkotta ett Davis Cup-möte bara för att vi råkar möta Israel, det fattar väl till och med de allra brunaste av de röda. Det enda raka är att Sverige istället bojkattar alla idrottsevenemang där Israel deltar. Them or us, alltså. Nästa match att stoppa efter Davis Cup borde bli Portugal borta i VM-kvalet i fotboll. Vinner vi så riskerar vi att möta Israel i slutspelet. Alltså: Stoppa matchen i Portugal! Eller?

10:17 em  
Blogger Laertes sa...

"Som påpekats ovan har han exempelvis inga invängningar mot att vitryska idrottade (för tydlighets skull: det har inte jag heller) tävlar i hans stad, trots att Vitryssland är Europas sista diktatur."

Grejen är förmodligen att Vitryssland inte terrorbombar tättbebyggda områden med enormt mänskligt lidande till följd. Men det är ju förstås bara en gissning...

9:37 fm  
Anonymous BR sa...

"Grejen är förmodligen att Vitryssland inte terrorbombar tättbebyggda områden med enormt mänskligt lidande till följd. Men det är ju förstås bara en gissning..."

Men grejen är att Lukasjenko är den siste kommunistiske diktatorn i Europa som förtrycker hela sitt folk.
Att det är OK enligt "Laertes", säger allt om honom, liksom att demokratin Israel inte skall få försvara sig mot terrorism.
Man är djupt tacksam att det finns så få islamistkramande individer som "Laertes".
/BR

11:07 fm  
Blogger Hugo sa...

Nä, judarna skall snällt och lydigt sitta stilla i Hamas raketregn och göra inget. Vänd den andra kinden till........

Laertes Hamaskompisar är ju riktigt trevliga killar egentligen....., se själv!

http://www.youtube.com/watch?v=I1M4eH9Kk7I

11:12 fm  
Blogger Jonas N sa...

Nåja, signaturen som inte vill skriva under egen signatur får ju iaf till en sak helt rätt:

"Men det är ju förstås bara en gissning... "

Det tycker vi skall applådera. Det stämmer ju faktiskt både bättre, och på mycket mer än 'signaturen' själv avsåg ...

12:11 em  
Blogger Laertes sa...

Nu är det ju så BR, att jag inte tycker eller har påstått att diktaturen i Vitryssland är ok. Det handlar inte om vad som är ok eller inte när folk demonstrerar. Demonstrationer som i malmö kommer till stånd när det finns en viss dramaturgi. Och dramaturgin kring Israel-Palestina är oöverträffad. Bland annat för att Israel förtrycker ett ANNAT folk, för kolonisationen av andras mark, för bombningarna av civila, för att de inte släpper igenom hjälpsändningar osv.

12:27 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Laertes,

Vad bra! Då väntar vi bara på att blöjvänstern tar liknande krafttag mot Kinas ockupation av Tibet (sedan 1950) och Marockos ockupation av Västsahara (1975). Ni gjorde ju även storartade insatser mot den ryska ockupationen av, bland mycket annat, Baltikum. Vänstern var särskilt närvarande på Norrmalmstorgs måndagsmöten, som vi alla vet...

För övrigt intressant att förtryck av "ett ANNAT" folk är så mycket värre enligt er. Men det är väl talande för vänstern. Den egna befolkningen är statens rättslösa egendom. Det är därför folk förr eller senare sväler ihjäl eller skjuts i nacken när sådana som du får bestämma.

12:48 em  
Anonymous BR sa...

Laertes, som han kallar sig här går ner sig djupare och djupare i ologisk kvicksand när han nu anser att det är graden av dramaturgi i en politisk situation som skall vara avgörande för om vänstern skall demonstrera mot upplevda missförhållanden.
Nåväl, då undrar man varför arabers folkmord på araber i Darfur inte äger den nödvändiga dramaturgin för att vänstern skall ge sig ut på gatorna.
Javisstja, det är ju inga judar inblandade där, det glömde jag.
/BR

12:54 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

BR,

Njae, i Darfur är det inte araber vs araber utan araber vs afrikaner. Den arabiskdominerade milisen Janjawid strider mot (och massakrerar) civila som en del av kriget mot de afrikanska rebellgrupperna SLA och JEM.

Men i sak håller jag med dig

12:59 em  
Blogger Laertes sa...

johan och BR

"För övrigt intressant att förtryck av "ett ANNAT" folk är så mycket värre enligt er."

Det har jag aldrig påstått.

BR

"han nu anser att det är graden av dramaturgi i en politisk situation som skall vara avgörande"

Inte heller detta har jag påstått. Det är ganska svårt att diskutera någonting med folk som uppenbarligen saknar ens grundläggande förståelse för skriven svenska.

1:51 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Men vi kan vänta oss tusentals gastande vänsteraktivister nästa gång en marockan eller kines vill idrotta i Sverige? Eller krav på bojkott av varor från dessa länder? Eller brinnande marockanska och kinesiska flaggor?

Allt är ju bara en följd av ockupationsdramaturgin, inte sant...?

2:03 em  
Blogger Laertes sa...

Det torde inte förvåna någon nämnvärt att människor engagerar sig främst i saker som syns mycket i tv. Det blev en väldig uppståndelse för inte så länge sedan när ett antal munkar demonstrerade. Det var inte för att det i sig var så mycket värre när de dödades och misshandlades, men dramaturgin var fantastisk vilket ledde till en enorm mediebevakning vilket i sin tur gav ett stort engagemang. Folk jag aldrig hört säga ett ord om förtryck någonstans blev plötsligt värsta demokratikämparna. Så fungerar det.

"Men vi kan vänta oss tusentals gastande vänsteraktivister nästa gång en marockan eller kines vill idrotta i Sverige? Eller krav på bojkott av varor från dessa länder? Eller brinnande marockanska och kinesiska flaggor?"

Nej. Det är inte någonting som uppmärksammas eller försvaras. Det finns ingen som helst nerv där. Om Kina dock började bomba barn i Tibet och detta fick samma uppmärksamhet som Israel-Palestina skulle det förmodligen bli demonstrationer. Men möjligtvis inte lika stora eftersom den konflikten inte som Israel-Palestina har vevats framför våra ögon i sextio år samt att det förmodligen inte kommer att finnas så många som ger sitt stöd till Kina i en sådan situation.

2:17 em  
Blogger Jonas N sa...

Nej det förstås, 'signaturen' hävdade inte att diktaturen i Vitryssland var ok. Den skrev att den gissade att skälet till att (bland annat den själv och övriga) vänstern beter sig så huvudlöst irrationellt i frågan beror på dess gissningar om hur omfattande terrorn mot den egna befolkningen i Vitryssland inte är.

Som redan påpekats, en mycket bakvänd omväg till gissning om den egna argumentation för varför man beter sig så illa.

Som dessutom läcker som ett såll och är överfull av självmotsägelser och pinsciplöshet.

Men å andra sidan väldigt beskrivande för hur vänstersidan motiverar sina egna ställninsgtatganden

2:27 em  
Anonymous BR sa...

"Laertes" korkade resonemang är mer avslöjande för vänstern än han förmodligen skulle önska.

Det är MOT Israel som vänstern allierar sig med de islamister som inte erkänner den judiska staten och inte för palestinierna och "Laertes" och hans meningsfränder söker "nerven" i en politisk fråga innan de går ut och ställer till med upplopp.
Det senare är lika infantilt som när de spänningssökande småbarnen i "Reclaim The Street" eller Antiglobalisterna vandaliserar butiker och banker.
Men "Laertes" kanske kan berätta varför folkmordet i Darfur saknar tillräcklig "nerv". Och varför skriver inte "Laertes" under sin vanliga signatur?

/BR

2:59 em  
Blogger Laertes sa...

"Den skrev att den gissade att skälet till att (bland annat den själv och övriga) vänstern beter sig så huvudlöst irrationellt i frågan beror på dess gissningar om hur omfattande terrorn mot den egna befolkningen i Vitryssland inte är."

Nej.

"Som redan påpekats, en mycket bakvänd omväg till gissning om den egna argumentation för varför man beter sig så illa.

Som dessutom läcker som ett såll och är överfull av självmotsägelser och pinsciplöshet."

Varför två stycken? Och vilka självmotsägelser? Är du en sådan som inte vill argumentera utan bara gnälla?

"Det är MOT Israel som vänstern allierar sig med de islamister som inte erkänner den judiska staten och inte för palestinierna"

Rena gissningar utan verklighetsanknytning.

"Men "Laertes" kanske kan berätta varför folkmordet i Darfur saknar tillräcklig "nerv"."

Om du kunnat läsa lika bra som en vuxen hade du kunnat se att jag redan förklarat det.

3:46 em  
Blogger Jonas N sa...

Kort svar: Jo, det var innebörden av vad där stod.

Men det är föga meningsfullt att argumentera med/mot folk som inte ens förstår det dom själva hävdar. Speciellt inte om de tom måste skriva under falskflagg ...

6:25 em  
Blogger Hugo sa...

Stäng av den där Micke Laertes nu, det bara irriterar och blir lek i sandlådan fullständigt i onödan.

6:47 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Man kan förvisso tycka att Laertes är knäpp, men han debatterar helt enligt regelboken. Finns därför ingen anledning att porta honom. Har bara portat en person och hoppas slippa porta fler.

7:06 em  
Anonymous Christian sa...

Malmö är ett epicentrum för svensk antisemitism. Bra att det nu är officiellt.
Synd att anledningen till antisemitismen inte är tillåten.
Släpper man in en okontrollerad massa av muslimer från tredje världen utan krav på assimilation eller arbete så får man den här utvecklingen. Och tro inte att det är koncentrerat till Malmö. Samma problem finns i andra städer och kommer växa.

Rösta på Sverigedemokraterna om man vill ha en förändring. Om inte; rösta på något annat valfritt riksdagsparti.

1:02 em  
Blogger Johan Ingerö sa...

Weeell, jag vill minnas att Europa hade vissa problem med antisemitism redan innan det fanns några muslimer här. Problematiken är inte speciellt ny.

Däremot har MÖ-konflikten skapat ett slags alibi för åsiktsströmningar som tidigare, på goda grunder, hållits på mattan

1:15 em  
Anonymous Joseph sa...

"Aldrig någonsin länder som Syrien, Iran, Nordkorea, Zimbabwe, Eritrea, Kina, Burma, Tchad, Turkmenistan, Libyen, Uzbekistan, Kongo, Djibouti, Sudan, Jemen, Vietnam, Togo, Azerbajdzjan, Bahrain, Niger, Vitryssland, Angola, Burkina Faso, Kuba, Kamerun, Marocko, Kuwait, Etiopien, Burundi, Sierra Leone, Kenya, Pakistan, Kambodja, Elfenbenskusten, Algeriet, Tunisien eller Oman."

De länder som du babblade upp är inga länder som är "Demokratiska". Israel bryter 75% av FN resolutioner och det ligger de i topp med. Senaste kriget i Gaza använde Israel olagliga vapen, dödade 1300 människor varav över 400 barn inför ögonen på världen. Det är verkligen ert problem om ni inte tycker att mord på 400 barn är fel. Israels tennislag representerar staten Israel och ingen annan. ALLA i Israel måste göra miliärtjänst, detta gäller även sportsjränor så ni kan räkna med att dessa 4 spelare har varit med eller är med i IDF. Demostrationen är helt rätt och jag kommer att befinna mig där. Hoppas vi ses där mina vänner!

7:39 em  
Anonymous Anonym sa...

Joseph:
Att Israel bryter mot så pass många resolutioner kan ju ha att göra med att nästan alla resolutioner riktas mot dem, på mer eller mindre lösa grunder.

Det dödstal du anger för den senaste konflikten i Gaza har justerats ned av oberoende observatörer. Du kanske minns den så kallade massakern i Jenin för några år sedan? Eller nej, just det, det visade ju sig i efterhand att antalet civila var väldigt begränsat och att de lik som visades upp hade grävts upp ur sina gravar i propaganda syfte. Då var det inte så kul att prata om den historien mer.

För övrigt är det helt befängt att jämföra dödstal för att bestämma vem i en konflikt som är offer. Den svenska debatten är helt utspårad i talet om "proportioner", man bör ta fler faktorer i beaktning. Exempelvis åtta års konstant bombardemang från ett territorium som man lämnade i löfte om fred, beskjutning som sker endast mot civila mål, mål man vill skydda. Hamas däremot strävar som bekant efter att få så högt dödstal bland de egna som möjligt eftersom de själva sitter tryggt i Syrien och tjänar på alla pitty-points de kan få.

Och vad Laertes anbelangar kan jag bara rekommendera en ordentlig titt på Hamas partiförklaring, exempelvis denna paragraf: "Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it." Är det en vettig samtalspartner för en demokrati? Ändå försöker man ibland resonera med dem, konstigt nog. Om det i Norges grundlag stod att "Norrmännen skall förgöra svenskarna", hade du lungt suttit i en fjällstuga i Trysil och diskuterat fiskerättigheter med Hakon? Trams.

Fram för en nyanserad debatt och en insikt i att problemet är betydligt mer komplicerat än "Europa var dumma mot judarna därför fick de ett land, nu är de lika dumma mot palestinierna."

Dags att emigrera till Bornholm.

3:02 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida