Judenrein
Sydsvenskan rapporterar att miljöpartiet kräver att Israel ska "isoleras" i alla idrottsliga sammanhang. Däremot har inte partiet några kända synpunkter på att länder som Syrien, Iran, Nordkorea, Zimbabwe, Eritrea, Kina, Burma, Tchad, Turkmenistan, Libyen, Uzbekistan, Kongo, Djibouti, Sudan, Jemen, Vietnam, Togo, Azerbajdzjan, Bahrain, Niger, Vitryssland, Angola, Burkina Faso, Kuba, Kamerun, Marocko, Kuwait, Etiopien, Burundi, Sierra Leone, Kenya, Pakistan, Kambodja, Elfenbenskusten, Algeriet, Tunisien eller Oman deltar i förbrödrande idrottsfester.
Det är väl det som brukar kallas "att välja sina strider" eller, för att använda ett populärt namn på borgerliga utspel, "fiske i grumliga vatten".
Det är väl det som brukar kallas "att välja sina strider" eller, för att använda ett populärt namn på borgerliga utspel, "fiske i grumliga vatten".
Etiketter: Antisemitism, Miljöpartiet, Sport


45 kommentarer:
Vilka satans idioter.
Det här börjar ta skrämmande proportioner!
/Jonas
Stödjer även Per Gahrton och Ragnhild Pohanka dessa antijudiska aktioner?
Eller är Per för full för att ta del av dagens gröna aktioner.
/Nyfiken-oxofull
En gång i tiden tyckte jag faktiskt om Miljöpartiet. Dom var gulligt och naivt idealistiska, men med ett äkta miljöengagemang.
DETTA är rent förfärligt. Tycker inte det är att ta i att Goebbels skulle trivts väldigt bra i MP.
Nyfiken,
Kan du föreställa dig en antijudisk bojkott som Gahrton inte skulle stödja?
Dags att damma av Eurabia? Eller är det att gå för långt?
När grönt börjar vissna blir det brunt och jag tycker Miljöpartiet börjar vissna.
Miljöpartiet de bruna?
"Schwedische Athleten, keiner Sport mit Juden!"
x - Göra någonting åt att extremistiska krafter förhindrar att fem tennismatcher kan spelas inför publik.
√ - Försöka blidka de extremistiska krafterna och hoppas på deras stöd i nästa val.
Håll traditionerna levande.
Sverige vill stoppa judarna sedan länge. Varför klaga på Reepalu, han håller stånd.
"”Den dagen kommer, då judarnas aktiviteter måste stoppas. De är intelligenta och skrupelfria. Många av mina vänner är judar, så Ni får inte tro att jag är emot dem, men de måste hållas inom vissa gränser.”
Så skrev svensken Sigfrid Edström, sedermera ordförande i Internationella olympiska kommittén (IOK), i ett brev till Avery Brundage i december 1933. I mars 1934 skulle han skriva fler häpnadsväckande ting till Brundage: ”Det är bara USA och Storbritannien som uppmärksammar dem. I de länderna är judarna mycket starka och utnyttjar kraften hos olympiska spelen för sina egna politiska syften.”
Källa:
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_622109.svd
Nyfiken-oxofull:
Per Gahrton är ordförande i palestinagrupperna-sverige och sedan länge en högröstad förespråkare av kauft nich bei juden så han lär stödja förslaget. Kopplingen mellan miljöpartiet och hatet är stark.
Det kanske hör hit att Gahrton själv förespråkade att skicka vapen till den kommunistiska gerillan i sydvietnam men ansåg det uteslutet att sympatisera med Tjeckoslovakien och Ungern när de härtogs av Sovjetunionen. Han försvarade radio islams judelistor och rasistiska hets mot svenska judar som "israelkritik" och spekulerade i denna radiokanal om att mordet på Olof Palme var en judisk komplott.
Han är sålunda en man med en skruv lös - eller flera.
Miljöfascist fick precis en ny innebörd...
Antalet potentiella islamister är betydligt större än än antalet judar så naturligtvis handlar det om rent röstfiske bland dessa väljare.
När maskrosen vissnar blir den först rödbrunt och sedan enbart brunt..
/Brian
Dumheter Johan. Rena dumheter, och bara propaganda.
Vem pratade någonsin om "Boerrein" när Sydafrika bjokottades - för långt mildare förbrytelser mot sin befolkning och sina grannar än vad Israel nu gör sig skyldigt till?
Forestman,
Så var är alla miljöpartistiska/kommunistiska protester mot Kinas Tibet-politik? Marocko och Västsahara? Janjaweeds folkmord i Sudan?
Det handlar inte om vad som sker eller inte sker mellan Israel och Palestinierna, och för övrigt handlar inte denna bloggpost om det heller. Den handlar om att proportionen mellan mellanösternkonflikten och alla andra konflikter på planeten.
Men det finns ju inte några större väljargrupper att vinna på att prata om Sudan. Bättre då att kräva vad som garanterat läses som "judefria" idrottstävlingar. Det, och enbart det, är vad terrorkramaren och judehataren Gahrtons parti är ute efter.
johan, låt mig börja med att säga att jag förstår din rättfärdighet.
Men det här handlar om inrikespolitisk säkerhet, ingen vill att münchen upprepar sig.
Jag är inte på något sätt mp aktiv utan tillhör S falangen.
har fru som är född och uppvuxen i israel.
Anonym,
Även om vi bortser från din absurda jämförelse mellan Israel och Hitlertyskland - vilket inte är helt enkelt - så återstår det faktum att München var nazisternas propagandaföreställning medan detta handlar ALLA israeliska idrottspersoners deltagande i ALLA tävlingar i ALLA länder.
Det finns alltså inga rimliga paralleller.
Bra post Johan!
Man undrar om den här Forestman är sinnessjuk när han jämför den gamla förtryckarregimen i Pretoria med demokratin Israel där landets 20%-iga arabiska invånare har rösträtt, egna representanter i Knesset och demokratiska fri och rättigheter helt okända i arabvärlden.
Jag tror dessvärre att den rödgröna majoriteten i Malmö håller på att göra antisemitism till en valfråga i kommunalvalet 2010 för att genom muslimska röster behålla sin majoritet där.
/BR
P.S.
Anonym 5:19 syftar på massakern på israeliska idrottsmän vid Munchenolympiaden 1972.
/D.S.
Johan, jag misstänker att Anonym 5:19 menar gisslandramat med Israeliska idrottsmän i München på sjuttiotalet, inte olympiaden 1936 (I Berlin)...
Men problemet är ju att man straffar offren, vilket iof. socialister (bruna, gröna och röda) mer än gärna gör.
Johan,
nazisternas propaganda-föreställning var OS i Berlin 1936.
Anonym menade nog massakern på israeliska idrottsmän vid OS i München 1972.
Also nein, Johan, han syftar på München-OS '72 då den israeliska truppen togs som gisslan och till största del mördades. MAO menar den anonyme skribenten att det är pga av hänsyn till israeliska indrottares säkerhet som MP agerar.
Vilket får mig att önska att min simultanförmåga vore bättre, så att jag kunde skratta och himla med ögonen på samma gång....
Anonym 5:19
Läs t.ex Roger Jönsson på S-info.
Han har nu ändrat sin ursprungstext
efter alla kommentarer han fått (tog tyvärr ingen skärmdump på ursprungstexten).
Utan tvivel existerar ett djupt Jude(israel)hat bland socialdemokraterna.
V ska vi ju inte ens tala om.
Anders
johan, vi talar båda i nutid, så retoriska angrepp i formen av "misshandlar du fortfarande din fru" undanbedes vänligen.
Jag pratar om München 1972, då Tyskland var värd för OS.
Parallellen är att Svenska politiker ska inte utsätta dess medborgare för hot då det föreligger en väldigt trolig hotbild.
kan vi hålla med om det?
Och jag håller med dig, vi ska alltid ta kampen för de svagare, och stå emot diktarurer och andra totalitära statsskick.
Anonym torde dock avse OS i München 1972 och massakern på de israeliska idrottarna. Hitlertysklands propagandaföreställning var Berlin 1936.
I övrigt anser jag att du Johan har helt rätt - just nu ger vi obekymrat bort friheter och rättigheter det har tagit århundraden att förvärva. Det är förfärligt.
Tack för din röst i bloggvärlden.
Jag tror anonym syftar på Os i München 72 , då muslimsk "yttrandefrihet" lyckades döda ett gäng isrealer.
Att spela inför tomma läktare hindrar dock ingen från att angripa israelerna som spelar, likt München Os.
Anonym , det är ju yttryckligen politiska och inte av säkerhetsskäl man vill "isolera" israel.
Nu i samband med hot gör ju det att våld blir en accepterad del av svensk politik. Vilket nog fler grupper kommer ta till sig.
Tacka reepalu och övriga revolutionär-vänster.
Anonym 5:19 syftar på massakern på de israeliska idrottsmännen vid Munchenolympiaden 1972, inget annat, Johan.
Jag befinner mig i samma familjesociala situation som han.
/BR
Nu menar nog Anonym 5:19 Münchenolympiaden -72 med massakern på israeliska idrottsmän.
Det inrikespolitiska säkerhetsargumentet är i sig tragiskt nog, att man i Sverige är rädd för vad islamisterna skulle kunna hitta på. Någon som tror att de blir mindre högljudda nu när det visat sig att hot lönar sig och att det tom stöds av Malmös politker.
Skamligt av S och V i Malmö.
Tack tack, en gång räcker. :-)
Inser nu vad Anonym syftade på och ber givetvis om ursäkt. Men min poäng kvarstår. Riskbilden mot den här matchen är knappast värre än vilket fotbollsderby som helst. Några hot har inte framförts och det är alldeles uppenbart att det finns poliser nog, om viljan finns.
Det är inte judehatare som ska avgöra vilka matcher mellan vilka länder som spelas i Sverige.
hehe.
Alla trick för att få reaktion på sina inlägg är guld värda.
Du jobbar i PR branchen va..
B-rikj: Dags att damma av Eurabia? Eller är det att gå för långt?
Du behöver inte damma av den. Den börjar redan förverkligas. Än så länge har du rätt att kritisera den, men tiden är knapp.
Då-Erik: När grönt börjar vissna blir det brunt och jag tycker Miljöpartiet börjar vissna.
Miljöpartiet de bruna?
Mp har alltid flirtat med antisemitism. Det räcker med två namn, Ruwaida och Ramis medarbetare Gahrton. Båda två fanns till och med på en reklamfilm som Hezbollah, möjligen Hamas (minne börjar bli dåligt) gjorde och som fanns för ett tag sedan hos Gudmundson. Föresten jag tycker att de inte behöver ändra färg, grönt går också bra, bara den kompletteras med ”Allah Akbar”.
Som Anonym 3:54 säger, så är antalet islamister är betydligt större än antalet judar bland väljarna. Tyvärr är de också aggressivare.
Men miljöpartiets bruna åsikter är äldre än så, med partimedlemmar som agerat ahum, antijudiskt länge, som Gahrton och Ruwaida.
Och när muslimska länder betett sig illa? Ja, då gäller inte bojkott, då gäller aktioner för större förståelse för muslimer.
http://www.gahrton.se/article.php?ID=4&s=1
"Så var är alla miljöpartistiska/kommunistiska protester mot Kinas Tibet-politik? Marocko och Västsahara? Janjaweeds folkmord i Sudan?"
Miljöpartiet har jag ingen aning om. SSU driver en ständigt pågående kampanj tillsammans med Polisario om Västsahara, men just nu vet jag inte vad de gör i den frågan. Protester mot Kinas Tibet-politik? Ja, man kan ju faktiskt inte göra allt samtidigt men som du kanske vet gick olympiska spelen där i somras, och då var det väldiga protester över hela världen.
Du är nog lite för fast i 40-talets uppfattning om kommunism om du tror att inga kommunister tar avstånd från Kina. Eller du kanske tror att det bara var renhjärtade folkpartister som hängde i Golden Gate-bron med textsegel?=)
Var är ERA protester mot Sudan? Har inte sett en enda om jag ska vara ärlig.
Men vad är detta Ingerö? Är du hatisk mot Negrer, Slaver, Asiater, Araber och Indianer?
Jag kan inte tolka din uppräkning av ogillande länder på annat sätt med utgångspunkten i din tolkning av kritik av Israel.
Nej, jag anser som sagt att idrottare från såväl demokratier som diktaturer ska få delta i idrottstävlingar. Det anser däremot inte den sektvänster som du uppenbarligen tillhör. Eftersom samtliga krav om bojkotter och annan isolering i regel avser Israel, som inte enligt någon rimlig definition är världsledande i våldsamheter så måste skälen vara något annat.
Som bekant så innehåller Malmö, där diskussionen startade, en väsentlig mängd väljare med rötter i länder där varken Israel eller judar är speciellt poppis. Det är dessa väljare som vänstern jagar och bejakar.
Hade Malmö varit fullt av tibetaner så hade vi säkert fått höra mer om Kina från de lokala politikerna, men nu är det inte så.
"Som bekant så innehåller Malmö, där diskussionen startade, en väsentlig mängd väljare med rötter i länder där varken Israel eller judar är speciellt poppis. Det är dessa väljare som vänstern jagar och bejakar."
Vilka konspirationsteorier. Först visar Ingerö hur okunnig och fördomsfull han är när han drar generaliserande och hemmasnickrade teorier om människor "med rötter i länder där varken Israel eller judar är speciellt poppis". Sedan hittar han på att "vänstern" också känner till detta påhittade faktum och att de skamlöst utnyttjar antismitism för att dra lite röster. Den okunnige Ingerö borde koncentrera sig på borgarnas flirtande med SD och Nationaldemokrater. Någonting om grandet och bjälken osv.
Konsekvent och läskunnig som vanligt, Clazze.
Som trogen (eller besatt) läsare vet du naturligtvis att jag flera gånger har skrivit att Sd:s potential bestäms av de stora partiernas vilja att ta eter dem. Jag har även skrivit att mycket av det vi nu ser handlar om att de etablerade partierna vill visa att de har svar på de frågor som Sd:s väljare ställer - även om det inte är samma svar som Sd ger.
Jag vet nog långt mer än du om den här sortens processer och tror mig dessutom om att kunna göra långt mer kvalificerade bedömningar av realpolitiska utspel än vad du någonsin givit prov på här i trådarna.
Frågan är varför du är så säker på att Malmöpolitikernas utspel inte har något med dina heilande vänner att göra - samtidigt som du är tvärsäker på att moderaterna är på jakt efter Sd:s gunst.
Att förneka att hatet mot Israel och judar är mindre utbrett i den muslimska världen är absurt. Det finns fan gränser Clazze. Även för din ignorans.
Ingerö:
Jag tycker inte att man ska politisera idrotten, det tyckte jag inte med OS i USA eller Kina heller. Jag tycker också att det var fel med idrottsbojkott av högerns gamla gullegris sydafrika.
Du missar som vanligt poängerna som att du inte var läskunnig.
Du menar att kritik mot Israel är kritik av judar som folk/religion. Om man inte vill ha Israeliska idrottsmän så är det för att de är judar.
Jag kan inte dra annan slutsats av det än att kritik av en stat beror enligt dig på ogillande av folket i landet. Alltså måste du hata bl.a. negrer och indianer eftersom du kritiserar länder med sådan befolkning.
Eller hur?
Nix, din slutledning håller inte.
Du är emot idrottsliga bojkotter generellt, säger du. Gott, jag delar den uppfattningen.
Men nu talar vi om politiker som bevisligen inte håller med oss, och de väljer ut enda land som föremål för detta. Det råder delade meningar om Israels politik, men inte ens dess argaste kritiker torde kunna hävda att landet kan mäta sig med världens verkliga skurkstater eller att den så kallade ockupationens omfattning kan tävla med exempelvis Kinas ockupation av Tibet.
Det unika med Israel är att staten är judisk, och att dess senaste inkarnation blev till som en följd av förföljelsen av judar.
Så vilken slutsats bör man dra av att politiker i en kommun med starka judefientliga strömningar börjar kräva bojkotter av just detta enda land? Upplys mig...
Det existerar inte direkt vattentäta skott mellan antisemitism och Israelkritik.
Snarare ett rätt så grovmaskigt rödbrunt nät. Både det ena och det andra slinker igenom i den slemmiga undervegetationen.
Israelkritik som påminde om kritik av andra staters agerande skulle vara det sedvanliga byråkratanstuckna språket; Israel har brutit mot det och det. Israels krigsmakt har begått brott mot den och den konventionen.
Nu låter det alltsomoftast: jews to the gas, mördar barn, förintelse, koncentrationsläger mm.
Legitim Israelkritik? Yeah...
Och frågan kvarstår. Varför intar Israel en särställning när det gäller kritik jämfört med de andra uppräknade länderna?
Visst är det rödgröna utsinglandet av just Israel i en värld fylld av skurkstater som uppträder många gånger värre, antisemitiskt; Det som skiljer Israel från de ruskiga diktaturer som vänstern inte tar någon notis om är ju just att det är en demokratisk judisk statsbildning.
Att sedan Reepalu & Co. fiskar i grumliga vatten efter muslimska röster i kommunalvalet är sannolikt
För om skälet till beslutet om spel inför tomma läktare verkligen motiveras av en hotbild är det en praktskandal eftersom rättssamhället då kapitulerat inför vänsterns och islamisternas våldsverkare.
/BR
Claes
Ibland undrar jag om du får en kick av att förnedras offentligt. Det är ju inte första gången direkt som du lägger upp det så att man knappt ens behöver påpeka självmålen för omgivningen ...
Någon myntade på annat ställe begreppet 'intellektuell masochism' och det var mer välfunnet än jag anade då jag först läste det.
johan
Starkt argumenterat, allt du hade att kontra med var alltså att skriva mitt nic som ett smeknamn med två z? Pinsamt. Jag kan upplysa ditt förmomsfulla brunmörker med varför Israel utsätts för bojkott och inte Nordkorea. Det är för att Nordkorea saknar hejaklack när de förtrycker och dödar människor människor. Är du verkligen så ignorant att du inte inser hur provocerande det är när man genomför manifestationer FÖR det land som just slaktat hundratals barn? Och nej, svara inte, det var en retorisk fråga.
jonas
Som vanligt ett fantastiskt bidrag i debatten. Jag känner mig fullständigt tillintetgjord av ditt innehållslösa inlägg.
*applåder*
Clazze,
Nej, jag skrev betydligt mer än så. bland annat frågade jag dig på vad du baserade analysen att fiske i grumliga vatten är något som självklart ligger bakom allianspartiernas integrationspolitik men att detta är helt uteslutet när det gäller vänstern och de stämningar som råder i Malmö.
Jag noterar att du inte svarade.
Sedan har du en teori om att bojkotter avgörs av den eventuella förekomsten av supportrar till det land som hotas av bojkott. I så fall undrar jag varför Sydafrika bojkottades men inte Kuba. Det senare har ju gott om supportrar i den svenska politiken.
Det kan ju naturligtvis vara så att Billström et al är för korkade för att inse att deras förslag inte bygger på annat än att skapa ett "vi" mot "dem" läge och att deras floskler är genomkorkade och meningslösa. Men förmodligen inser de detta och beter som de gör för att de vet hur positivt det mottas i vissa kretsar. Detta torde vara uppenbart för någon som för att understryka värdet av sina egna ord säger saker som: "Jag vet nog långt mer än du om den här sortens processer och tror mig dessutom om att kunna göra långt mer kvalificerade bedömningar av realpolitiska utspel än vad du någonsin givit prov på här i trådarna."
Ja, hybris är en bra grund för att bygga resonemang på. Och sedan avslutar du ditt briljanta resonemang genom att antyda att jag är nazist. Wow.
Clazze är verkligen dålig på att svara på frågor. Vi tar det en gång till:
Varför är du så säker på att Malmöpolitikernas utspel inte har något med dina heilande vänner att göra - samtidigt som du är tvärsäker på att moderaterna är på jakt efter Sd:s gunst?
Varför bojkottades Sydafrika men inte Kuba. Det senare har ju gott om supportrar i den svenska politiken, vilket enligt DIG är den faktor som avgör om ett land bojkottas eller ej.
Svarar du inte på dessa frågor behöver du inte bry dig om att svara alls. Jag håller nämligen på att rensa ut alla trådtroll.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida