torsdag, juni 19, 2008

Vem i hela världen kan man rösta på?

Allt tyder nu på att Erik Ullenhags ord stämmer. Såvitt jag förstår är det verkligen folkpartiet som ligger bakom såväl återremitteringen av FRA-lagen som de extra så kallade kontrollstationerna. Centerpartiet och moderaterna accepterade förslagen, men bilden av hur Fredrick Federley och Annie Johansson pressade in förändringarna via sin partigrupp är alltså helt felaktig.

Någon centerröst blir det definitivt inte för min del. Inte någon fp-röst heller eftersom den enda motståndaren, Camilla Lindberg, inte kandiderar i min valkrets. Moderaterna faller på sin egen orimlighet och kristdemokraterna ser jag inte ens som ett seriöst alternativ.

Jag bör kanske påpeka att detta inte enbart beror på att regeringen anbefallt massavlyssning samt avskaffat banksekretessen, brevhemligheten och meddelarskyddet. Jag har betydligt fler klagomål, varav ett litet urval följer nedan:
  • Fastighetsskatten - alliansen lynchade sin tydligaste vinnarfråga
  • Värnskatten - när finansministern sjunker så lågt som att säga att han "hellre lägger pengarna på vård" är han inte längre värd att tas på allvar
  • EU - regeringen ignorerar de svenska kraven på folkomröstning och skrattar bort avslaget i den enda folkomröstning som den europeiska eliten givit tillstånd till
  • Jämställdheten - socialdemokraternas feministiska snoppräknande har fortsatt
  • Kulturen - "finkulturen" får ökade resurser samtidigt som Dramaten måste skänka bort biljetter
  • TV-licensen är inte bara ohotad utan kan även förväntas expandera till att gälla även datorer och mobiltelefoner
  • Integrationen - i princip inget annat än ett utgiftsområde
  • Arbetmarknaden - aktivt stöd till fackligt instigerad protektionism
  • Utrikespolitiken - biståndsregn över palestinska despoter, avog inställning till USA och Israel
  • Rättspolitiken - om något alls har hänt så tiger regeringen om det
  • Polis- åklagar- och domstälsväsendet tycks inte ha fler vänner i den här regeringen än i den förra
  • Förmynderi - spelmonopolet är fortsatt intakt och en flaska vin på söndagen är lika uteslutet som någonsin
  • Arbetsrätten - heligare för de nya moderaterna än för de gamla socialdemokraterna
  • Miljön - jag börjar verkligen hata ordet "klimatfrågan"
Jag skulle naturligtivs, som en och annan kommentator i bloggen vill, kunna fortsätta att rösta på allianspartier enbart för att de inte är den sortens socialdemokrater som är med i SAP. Problemet är bara att jag anser min röst vara värd ett bättre öde.

Så från och med nu gäller nya regler. Den som vill ha min röst får vackert se till att föra en politik som jag hjälpligt kan relatera till. Vill ingen gör det så låter jag helt enkelt bli att rösta. Men jag tänker aldrig mer rösta på ett enbart för att det inte är socialdemokraterna.

Etiketter: , , ,

47 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det blir MP för min del nästa val. Inte så mycket för att de skulle hamna mer rätt i den här listan som du räknar upp.

Däremot så verkar MP vara det enda partiet som står upp för grundläggande värde...

11:39 fm  
Anonymous Anonym sa...

Håller med dig
Fastighetsskatten där dribblade de bort sig själva.
Värnskatten vågade de inte ta bort pga de massiva hatet mot de sk rika i vårt land.
Eu börjar mer och mer likna en enda superstat.
Jämställdheten no comments.
Kulturen är ett skämt aldrig har jag sett så mycket skräp få kulturstöd!
Tv licensen är ett hån då den drar in pengar till SSvt
Integrationen finns inte ens!
Arbetsmarknaden där har det skapats nya jobb varav 1/3 beror på Alliansens politk.
Utrikespoitiken är ett skämt! Bildt trodde jag hade en klarare syn på vad som igentligen sker i världen.
Rättspolitiken helt rätt JOhan.
Polisen M skötebarn hur kan de släppa det vind för våg?
Spelmonopolet ska bort! Det är ett hån att andra aktörer inte släpps in men som alltid pappa staten vet bäst.
Arbetsrätten är åt skogen det går inte ens att sparka folk i detta landet.
Klimatfråga det har jag hatat i över tre år med tanke på att allt mainstreammedia rapporterar om är LÖGN!
Johan jag hoppas du finner ett bra parti som värderar din röst!
Roberth Ström

11:41 fm  
Blogger Johan Ingerö sa...

Anonym,

Skulle jag inte vara så säker på. Mp normaliseras i snabbt takt. Under "Wettersons" ledning lär det snart fungera likadant som allianspartierna.

Dessutom är de galna.

11:46 fm  
Blogger Niklas Lindgren sa...

Jag tycker att det låter som en protest som i mycket kommer att försvinna i det allmänna bruset. Dessutom är antalet röster knappast liberalers styrka. Snarare är det engagemanget.

Jag tror att det är bättre att vara aktiv inom befintliga partier, nätverka med andra liberaler i partierna, driva sina frågor (tex FRA) fram till valet. MEN sedan när valrörelsen går igång så går man ut och proklamerar (då tillsammans så många som möjligt) i media med att man inte kommer att valarbeta eller rösta i just Riksdagsvalet eftersom det inte finns någon kandidat att lita på och eftersom liberaler används som dörrmattor i alla borgerliga partier.
Det borde ge större genomslagskraft rent medialt än ett oavbrutet mumlande i två år om sofflock. Vidare så kanske det skulle ge resultat med ökad lyhördhet och demokrati inom de borgerliga partierna på längre sikt.

11:51 fm  
Blogger Wille sa...

Folk talar gärna om att "välja det minst dåliga av dåliga alternativ", men som du nämner: man kan faktiskt välja det goda istället, även om det är dömt till förlust.

Se bara på Camilla Lindberg - hennes nej var i slutändan inte värt så mycket i omröstningen, men hon är värd all respekt för att ändå ha röstat nej.

Om tillräckligt många slutar välja det "minst dåliga" och välja något gott istället, så kanske den gruppen åtminstonne kan få en liten, men svag röst.

Jag vet att det finns ett "Klassiskt Liberala Partiet", som jag fått intrycket drivs främst av ett gäng relativt gröna "småkillar", men det kanske är läge för liberalt sinnade att börja sluta upp bakom det, för att få det till ett reellt 4% alternativ om några valrörelser?

11:51 fm  
Blogger Jimmy sa...

Johan. Du skriver precis vad jag tänker. Jag står idag utan alternativ. Det är kanske tur att det är ett tag kvar till nästa riksdagsval.

-Jimmy

11:52 fm  
Blogger Daniel sa...

Jag skickade ett mail till gruppledarna med samma innebörd. Blankt tills vi inte har en FRA-lag, eller tills ett nytt seriöst liberalt parti dyker upp. Sorry "Det klassiskt liberala partiet", men i nuläget så är ni inte ett alternativ.

11:58 fm  
Blogger Bex sa...

Man kanske ska flytta till Dalarna så att man kan rösta på Camilla Lindberg. Det är inte första gången jag uppmärksammat hennes arbete i Riksdagen (tidigare var det om hennes "radikala" förslag att kalla TV-spel kultur).

11:59 fm  
Blogger Erik S. sa...

Jag tror många skulle vara nyfikna på Rick Falkvinges svar på dina punkter. Tyvärr verkar dock Piratpartiet genuint ointresserade av att växa upp och bli ett riktigt parti.

12:05 em  
Anonymous BR sa...

2010 kommer den absoluta majoriteten av de liberaler som nu rasar över FRA-lagen att ha svalt dagens vrede och rösta borgerligt för att förhindra att Skvalin blir statsminister, Lars Ohly utrikesminister, Peter Eriksson miljöminister Maria Wetterstrand näringsminister och Claes Borgström jämställdhetsminister.

12:09 em  
Blogger Lennart Regebro sa...

"Så från och med nu gäller nya regler. Den som vill ha min röst får vackert se till att föra en politik som jag hjälpligt kan relatera till. Vill ingen gör det så låter jag helt enkelt bli att rösta. Men jag tänker aldrig mer rösta på ett enbart för att det"

Hear, hear.

Fortsätter MP att bli liberalare kan jag rösta på dom. Annars blir det väl inget.

12:10 em  
Blogger Tomas sa...

Det är väl helt enkelt dags för Liberala Partiet att ta sig i kragen och växa till uppgiften att bli ett seriöst alternativ, med frågor att driva istället för att bara snacka skit om staten.

Jag har sett att de har en liten sådan diskussion på gång, men som väntat så urartade den till en teknisk debatt om huruvida man kan stoppa övervakningskameror med IR-pennor... ;-)

Annars kanske det behövs ett Lagom Liberala Partiet...?

12:14 em  
Blogger Peter sa...

JAg har nog röstat för sista gången - kan bli en proteströst på pp eller något, men nu har jag gett upp.

12:21 em  
Blogger Hansa sa...

Detta säger Carl Bildt och Mikael Odenberg angående FRA

"Så antogs då den s k FRA-lagen till slut av riksdagen. Eftersom UD är en av de absolut största mottagarna av information som kommer från FRA kan jag inte annat än känna tillfredsställelse över detta.

Ett pressmeddelande från f d försvarsminister Mikael Odenberg - som var den som lade fram propositionen - ger lite perspektiv på det hela:

- Med den nya lagen får FRA möjlighet att fortsätta sin signalspaning mot utlandet oavsett med vilken teknik signalerna överförs. Samtidigt stärks skyddet för den personliga integriteten genom att en tidigare oreglerad verksamhet nu lagregleras.

- Den nya lagen handlar inte om övervakning eller om att läsa medborgarnas epost. Däremot får FRA nu med automatiska sökbegrepp en möjlighet att scanna den trafik som går över våra gränser i syfte att hitta, filtrera ut, dechiffrera och tolka den rännil av information som kan kartlägga yttre hot mot svenska medborgare och svenska intressen.

- Beslutet är inte ett hafsverk och beredningen har inte varit kuppartad. Propositionen var grundad på två offentliga utredningar och en departementspromemoria – alla vederbörligen remissbehandlade. Remissinstanser med särskilt intresse för integritetsaspekter – t ex JO, JK och Amnesty – var i huvudsak positiva. Därefter fann Lagrådet avvägningen mellan underättelseintresse och integritetshänsyn godtagbar.

- Integritetsskyddet har därtill stärkts i flera steg. I arbetet med lagrådsremissen gjorde jag 12 olika förbättringar. Efter lagrådets yttrande tillfördes ytterligare nio förändringar i syfte att förstärka integritetsskyddet. Och slutligen gjorde försvarsutskottet redan för ett år sedan ytterligare fem tillägg. Nu har ytterligare sådana mekanismer tillförts.

Så är det".

Viss tyngd i detta, eller vad tycker ni?

12:48 em  
Anonymous Anonym sa...

hansa nej det ger inte mer tyngd snarare tvärtom. Bildt och Odenberg säger det som folket vill höra! De är inga It experter!
Roberth Ström

12:56 em  
Blogger Tomas S sa...

Jag känner exakt samma sak, efter det här kommer jag aldrig att ge något av de etablerade borgerliga partierna min röst.

Det finns ett skriande behov för ett riktigt liberalt parti. Nog skulle ett parti, med ett antal kända seriösa liberala profiler i ledningen, som profilerar sig mot paternalism, för sänkta skatter, minskad stat och står upp för personlig integritet kunna få ihop till mer än 4%?

1:01 em  
Blogger Mattias sa...

Man gör olika prioriteringar här i livet. För mig är prioriteringen att det sämsta som kan hända Sverige är att sossarna vinner valet och Mona Sahlin blir statsminister.

Jag är tveksam till om socialdemokraterna verkligen behövs, men så länge som de är Sveriges största parti så behöver de reformeras; allt för mycket av deras politik består av sådant som fungerade hjälpligt på 70-talet, men som nu enbart är negativt för landet. Skulle sossarna vinna 2010 lär inte detta reformarbete påbörjas utan vi kommer att serveras samma tunna soppa i nästa mandatperiod.

Dessutom innebär en valförlust för sossarna att Sahlin tvingas bort och vi slipper att någonsin få se henne som statsminister.

Det hade varit en annan sak om socialdemokraterna hade stått för personlig integritet; om man hade varit säker på att en socialdemokratisk seger 2010 hade lett till FRA-lagens avskaffande. Nu är dock så inte fallet.

Därmed handlar det inte om "det minst dåliga" alternativet, utan om att välja det bra alternativ; vi-som-inte-är-socialdemokrater-alternativet.

Att inte rösta på alliansen är en halv röst på sossarna, eftersom det blir en röst mindre på det alternativ som är "minst sossigt", det alternativ där det faktiskt finns en del liberal politik (även om den nuvarande regeringen inte direkt gått från klarhet till klarhet)

Det stora problemet -- som jag ser det -- är att Moderaterna är allt för dominerande i regeringsunderlaget och "de nya moderaterna" är inte mogna den positionen. Det behöver bli en bättre balans i det borgerliga underlaget och det åstadkommer man genom att rösta på FP, C eller -- i viss mån -- KD.

1:02 em  
Blogger Monodemon sa...

Om inget annat är en röst på Liberala Partiet åtminstone en signal till alliansen om vilka väljare de alienerat. Ett betydligt tydligare budskap än att sofflocka eller blankrösta.
Visa att det finns väljare som fortfarande tror på liberala värderingar och ge trianguleringstaktikerna något att fundera på!

1:08 em  
Blogger Tomas sa...

Mattias: Om det bara fanns genomruttna partier i riksdagen, vilket skulle du då rösta på, eftersom du inte tycker att man ska rösta på något annat?

Annorlunda uttryckt: om du kunde välja att få pest och att få kolera, vilket skulle du välja? Eller skulle du kanske tycka att det vore idé att välja något trevligare?

1:10 em  
Anonymous Anonym sa...

Så Bildt och Odenberg är alltså allvetande Messias, underbart hansa.

olof den andre

1:10 em  
Blogger Hansa sa...

Olof den andre: Absolut inte. Det har jag inte påstått. Men debatten behöver nyanseras och därför bör man läsa vad personer som är för lagen faktiskt säger om den.
Nu är det lätt att dras med i den allmänna "fuck you"-vinden och tappa koncepterna, något som redan har skett vad det verkar.
Det är många här och på andra liberala bloggar som de facto agerar nyttiga idioter för frihetsälskande kommunister och miljötalibaner och opportunistiska sossar.

Åter igen: Tack för att det sitter ansvarsfulla personer i ledningen av riket.

1:24 em  
Anonymous Anonym sa...

Mattias du har helt rätt! SAP har inte behövts sen 1940-50-talet! SAP står för ett högskattesamhälle med en stooooor offentlig sektor innefektiv dessutom. Det fungerar inte i dagens samhälle. Det fungerar heller inte att höja A-kassan och taket i densamma. var ska SAP hitta dessa pengar? Det fatar tom jag som Sverigedemokrat. Sverige behöver utbildning, forskning och företag inte bidrag!
Roberth Ström

1:42 em  
Anonymous Daniel sa...

Starta ett liberalt parti tillsammans med: http://www.mariaabrahamsson.blogspot.com/

så får ni antingen min röst eller mitt deltagande som partimedarbetare.

I övrigt håller jag med dig till 100% i din analys.

1:43 em  
Anonymous Anonym sa...

hansa det är inte 68:a och det är ingen revolt det är en noga avvägning efter att ha sett IT experter, Säpo och andra uttalat sig! kan du inte förstå det? Har du problem med att svenska folket vill ha kvar sin integritet?
Roberth Ström

1:44 em  
Blogger pelpet sa...

Till Alliansens försvar ska ändå sägas att de sänkt skattetrycket, börjat försäljningen av de statliga företagen, börjat ta tag i den överdrivna sjukfrånvaron och börjat marknadsanpassa a-kasseavgiften. Det skulle inte ha hänt med socialdemokraterna vid makten. Och grundlagsutredningen har föreslagit lovande reformer - återstår att se vad det blir av detta.

Jämfört med FRA-lagen så är detta dock fisar i en jacuzzi. Ett val mellan vänsterblocket och alliansen är ett val mellan pest och kolera. Men pest är värre än kolera.

Återstår? Liberala Partiet eller Piratpartiet.

1:45 em  
Blogger Mattias sa...

Tomas: jag är inte så mycket för hypotetiska diskussioner. De tenderar att kretsa kring scenarier som inte är helt realistiska.

Givet dock att alla partier i riksdagen skulle vara lika dåliga -- vilket de givetvis inte är -- så skulle jag välja det parti utanför riksdagen som har bäst kombination av politik som jag gillar och möjlighet att komma in. I mitt fall piratpartiet.

Men, eftersom jag anser att den viktigaste politiska frågan i Sverige är att hålla sossarna borta från makten så kvarstår enbart allianspartierna som alternativ.

1:48 em  
Anonymous Johan sa...

Jag skulle inte vara så säker på att folkpartiet är upphovet till återremissen. Och att blint lita på ett enda internmeddelade från ett parti i denna fråga är att göra det enkelt för sig.

Ett par skäl till att tvivla på att folkpartiet har total täckning för de som de skriver:

1. Varför gick i så fall Frida Metso ut och sablade ner Federley och Johansson och pratade om att de satte snaran? Snaran sattes ju i så fall av folkpartiet med det resonemanget.

2. Varför deltog ingen folkpartist utöver Allan Widman i debatten på tisdagen? Hade inte det varit rimligt om de själva var upphov till återremissyrkandet och det som det sedermera ledde fram till?

Vad jag tror vi ser just nu är ett klassiskt fall av plocka cred och ge ocred till andra. Sen lägger jag ingen värdering i vem som gör vad mot vem men jag tycker allt att det finns skäl att inte blint lita på en sida i skådespelet.

2:12 em  
Blogger Niklas Lindgren sa...

“Det är många här och på andra liberala bloggar som de facto agerar nyttiga idioter för frihetsälskande kommunister och miljötalibaner och opportunistiska sossar.”

Hansa, jag tycker inte bara att din beskrivning är synnerligen orättvis och oförskämd. Jag anser att det är för att regeringen har exakt samma förhållningssätt som du, som de nu förlorar många av sina kärnväljare.
Först och främst, det finns en uppsjö av experter, före detta säpochefer och forskare vid FOI som uttryckt att allomfattande spaning av sms och mail inte funkar om man vill åt terrorister. Att detta beslut skulle vara essentiellt för rikets säkerhet, eller svenska soldater i Afghanistan håller helt enkelt inte.
För det andra är inte detta missnöje isolerat till några världsfrånvända extremlibertarianer som hugger på regeringen så länge den inte inför nattväktarstat och självbefläckar sig till idolporträtt av Ron Paul. Jag själv är en rätt hökig liberal i utrikespolitiken, som har haft förståelse för att Reinfeldt varit tvungen att köra sosse-light hittills, och totalt tappat respekten för expressen i deras pinsamma förföljelse av Karl Bildt. Men FRA-förslaget har varit helt onödigt. Alliansen vinner inte en enda LO-röst pga av denna lag som på alla sätt går emot alla liberala principer.
För det tredje har alla borgerliga partiledningar visat upp en total respektlöshet inför denna mycket starka opposition mot FRA inom partierna, och även den mer fristående borgerlig oppositionen. De har gjort det tydligt att mer liberala fallanger av partierna skall behandlas som dörrmattor.

Om det är någon som skall skyllas för att splittra högern och därmed gå den rödgröna kompostens ärende, så är det Reinfeldt och de övriga ledarna för alliansen. Att beskylla kritiker för att vara miljömuppar under cover eller smygtalibaner hjälper inte.

2:25 em  
Blogger LibeRatio sa...

Jag tappade förtroendet för (fp) redan när de gick ut och krävde övergångsregler för de nya medlemmarna i samband med EU-utvidgningen.

Eftersom det började sprida sig en socialdemokratisk odör kring de så kallat "nya" moderaterna när Reinfeldt tillträdde gick de också bort som alternativ.

Kristdemokraterna har aldrig åtnjutit mitt förtroende och när de gick ut och krävde att människor under hot om straffansvar i fredstid skulle riskera sina liv, då dödade de den sista strimman hopp för det partiet.

Centern framstod länge som ett alternativ med sin bävermentalitet och sin federalism. Men någonstans kändes det ändå att de var avocado - gröna på utsidan och bruna på insidan.

Inget av de borgeliga partierna fick min röst i valet 2006.

Vi behöver verkligen ett i sanningen liberalt parti som inte kompromissar med sina grundläggande liberala värderingar!!

2:26 em  
Anonymous Anonym sa...

Frida Johanson Metso är den vidrigaste populisten ajg skådat å länge! 22 år men tror sig ha alla svaren.
Roberth Ström

2:45 em  
Anonymous Anonym sa...

Johan Ingrö lyssna på Alice coopers The world needs guts. Det räddade min dag!

3:17 em  
Anonymous Anonym sa...

Det gäller väl som vanligt att rösta på dem som inte samst. Inte som du kanske trodde, dem som är bäst.

Hur kunde du missa det?

I alla fall så är inte alliansen samst. Det är demokrati det.

3:23 em  
Anonymous lubbe ferrysson sa...

Jag är emot FRA-lagen därför jag tycker att den inte hjälper i kampen mot terrorism, den blir dyr (en ny myndighet är redan på väg) och jag gillar inte att någon petar i mitt privata liv. Man behöver inte ta till hysteriska toner eller hamna på samma sida som L.Ohly eller M.Kaplan. I ett demokratiskt samhälle kan jag nämligen fritt debattera också samhällets felaktiga beslut, någonting som är uteslutet i Ohlys arbetarparadis, eller Kaplans islamofascistiskt paradis.
Jag tycker att sign. ”br” överdriver en del, men han har vissa poäng i sina inlägg, och jag håller ganska mycket med sign. ”hansa”.
Vem ska du rösta på Johan? När adrenalinet sjunker, upptäcker du att alternativ till Alliansen är ännu sämre.

3:56 em  
Anonymous Anonym sa...

Dessutom så har vi de nya skatterna och skattehöjningarna. En ny skatt med 32 procent på trafikförsäkringen. Höjd skatt på drivmedel. Nya avgifter, en ökande inflation som också ökar skattetrycket. Sossarna hade makten, alla sa det kan inte bli sämre, alliansen fick makten. Det blev sämre. Finns det någon annan än SD som vi inte provat?

5:24 em  
Blogger Christian Hedin sa...

Har förhoppningsvis flytt landet innan nästa riksdagsval.

6:14 em  
Anonymous Anonym sa...

det hade varit ansvarsfullt av de personer som stöder lagen att lägga fram ett förslag som inte ger tillstånd till massavlyssning a v varje enskild kommunikation som kan ske mellan alla enskilda mäniskor utan att tillstymmelse till brottsmisstanke finns mot den enskilda indviden. det hade varit ansvarsfullt. Att ljuga och dribbla om sina intentioner, som Federley och Johansson, är inte ansvarsfullt det bör istället fördömas, att vilja avlyssna varenda svensk är inte heller ansvarsfullt, klåfingrigt eller integritetskränkande är rätt epitet. Oavsett hur många kommitéer och utredningar och nämnder man hänger på FRA-lagen så är det fel. Om dessa "domstolsliknande" nämnder dessutom ska befolkas av de krumryggade stolpskott som röstat fram lagen så blir det ju en fullständigt verkningslös granskning.

olof den andre


olof den andre

6:46 em  
Blogger LeoB sa...

Är det elakt att påpeka att vi förmodligen inte skulle ha haft lagen i den utformning den nu har om inte den borgerliga alliansen vunnit valet?

7:23 em  
Blogger Joachim Arnerholm sa...

"och självbefläckar sig till idolporträtt av Ron Paul. "

Jag tror vi har en vinnare, själv garvade jag läppen av mig. Tack Niklas och Mr Ingerö!!!

7:31 em  
Blogger Peter sa...

Har sedan länge tänkt att rösta på piratpartiet i EU-valet. Nu blir det nog allt också en röst på dem i nästa riksdagsval också.

En röst på MP är idag en röst på sossarna, så långt har jag inte kommit ännu...

8:23 em  
Blogger rajan sa...

"Jag bör kanske påpeka att detta inte enbart beror på att regeringen anbefallt massavlyssning samt avskaffat banksekretessen, "

Jag håller med dig i hela inlägget framförallt att vi borgerliga väljare inte automatiskt ska ge alliansen sitt stöd .Vi behöver ett nytt borgerligt parti och du får gärna bli partiledare.Jag har alltid röstat moderat men nu är det det sista partiet i riksdagen som jag skulle kunna lägga min röst på.De har svikit alla sina kärnväljare totalt.
Däremot reagerar jag mot att ni moståndare mot FRA-lagen tar upp banksekretessen som en orsak att var emot.Var var ni när skatteverket gick ut och skröt om att de har satt dit folk som haft konton i utländska banker genom att spåra deras uttag i svenska automater.Fullt lagligt tydligen.Om jag har läst på så har inte folket på FRA några rättigheter att göra något liknande.Eller är det så att svenska potentiella skattesmitare är värre brottslingar än terrorister?

9:05 em  
Anonymous Anonym sa...

Den politiska korrekhetens våta filt gör att Sverige inte kan sätta bomstopp för immigrationen av diverse slödder från Mellanöstern.
FRA-lagen ger dock vårt land möjligheter att övervaka terroristsympatisörerna i denna grupp.
Tacka vår riksdag för ett klokt beslut!

10:49 em  
Anonymous Anonym sa...

Nu lämnar it företag Sverige tack så jävla mycket Reinfeldt! Ska vi ägna oss åt jordbruk och industri? Jävla sopa!
Roberth Ström

12:43 fm  
Anonymous Kossan som rymde sa...

Ja, det kan inte bli något annat resultat av de beslut som tas, tyvärr. IT-företagen kommer inte att vara de enda som lämnar.

Var ska era skattepengar komma ifrån sen...?

Sverige kommer återigen att bli en ledande på ett område - som utvandrarland.

3:40 em  
Blogger Aladdin Sane sa...

Idag skriver PJ Anders Linder om moderata kamikazepiloter, syftande på Borg och Reinfeldt. Alla de svek de gjort sig skyldiga till i fråga efter fråga, och som du själv exemplifierar i bloggen, torde rimligtvis öppna för nya politiska möjligheter inom borgerligheten.

Med minsta politiska fingertoppskänsla kan sd profitera rikligt på moderaternas övergivande av sina kärnväljare, en trend som också visat sig i SIFO.

Jag har röstat på M sedan 18 års ålder men varken de - eller något av de övriga inom Alliansen framstår längre som något seriöst alternativ.

I dagsläget är det soffan (eller sd?) som gäller.

10:29 fm  
Anonymous Populisten sa...

Till alla er som undrar hur ni ska rösta 2010 har jag bara en sak att säga: Jag har aldrig känt mig stoltare på en valdag än förra EU-valet då jag inte röstade. Det är en enormt befriande känsla att inte längre bidra till maktelitens legitimitet.

11:31 fm  
Anonymous Micke L sa...

Jag instämmer till 300% i Johan Ingerös besvikelse på Allianspolitiken, både inrikes och utrikes.

12:27 em  
Anonymous Örjan B sa...

Jo, jag håller också med, Alliansen är en besvikelse.
Dess framfart ger snarare tyngd åt vad Kim Jong-Il, Nordkoreas "käre Ledare", en gång sade till USAs dåvarande utrikesminister Madeleine Albright. Han sade (ungefärligen) "att Sverige, inte Kina, är det bästa exemplet på en framgångsrik socialistisk stat."
Sverige styrs ju vanligtvis av (S)-blocket.
De få gånger oppositionen (M+FP+C+KD) vinner val, vågar den sällan avvika från företrädarnas politik, ungefär vad Alliansen ägnar sig åt.
Det verkar vara (S)-politiken som råder, oavsett vilket block som vinner valet.
Lite Nordkorea liksom, oaktat FRA-lagen......

11:44 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida