onsdag, juni 18, 2008

Folkpartiet: we did it!

Ska man skratta eller gråta?

För ungefär en och en halv timme sedan var jag ute och promenerade med en politiker som i likhet med undertecknad inte är överdrivet förtjust i Lex Orwell. Politikern konstaterade följande: centerpartiet har fått väldigt bra media på detta. Det kommer att reta gallfeber på de övriga allianspartierna. Snart kommer de att hänga i varandras strupar för att visa att deras insatser för att förbättra lagen var betydligt viktigare än centerns.

När jag så återvänder till kontoret möts jag av Erik Ullenhags nyhetsbrev. I det kan man bland annat läsa följande:
"I folkpartiets riksdagsgrupp var många tveksamma och därför samlade vi ihop alla de förslag som fanns för att stärka integritetetsskyddet. Vi kom fram till
att det behövdes göras ett antal förändringar för att öka kontrollen och
ytterligare skydda den personliga integriteten. Vårt förslag till de andra allianspartierna blev att FRA-förslaget skulle återremitteras till utskottet och att riksdagen bland annat skulle fatta beslut om att en ny myndighet utformad som en domstolsliknande nämnd inrättas som prövar
tillståndsgivningen,

att regeringen ska ha skyldighet att ta integritetshänsyn vid fattande av
inriktningsbeslut och

att den domstolsliknande nämnden ska fatta beslut om huruvida "synnerliga
omständigheter" föreligger för sökning på person.

Dessutom föreslog vi att riksdagen ska fatta ett formellt beslut om de
förbättringar av skyddet för integriteten som återfinns i försvarsutskottets
utlåtande.

Vi blev sent i går eniga inom allianspartierna om att återremiss till
försvarsutskottet kommer att ske i dag och att utskottet ska återkomma med ett
förslag till riksdags-beslut där våra förslag till förstärkningar av
integriteten återfinns."
Vad partisekreteraren säger är alltså att centern inte hade någon roll i kompromissen, annat än att de antog den. Beroende på vem som har rätt säger det naturligtvis en hel del om centerns eller folkpartiets respektive grad av heder och ärlighet.

Men oavsett vem som snackar skit så känns det alltmer som att alliansen är ett fiasko. I ren maktpolitik tangerar de sossarna. De klarar inte av att hålla ingångna överenskommelser. Diplomatin har skapat ideologiska tomrum som snabbt fyllts med en cocktail av mygel och idioti. De faktiska frihetsreformerna har uteblivit, vilket bland annat märks i form av ett utbrett missnöje inom näringslivet. Oavsett var Lex Orwell började så är det ingen tvekan om att det är dessa, förment frihetliga, partier som baxat den i mål - samtidigt som de knäckt nacken på de få partikamrater som vågade anföra några som helst principer.

Sveriges borgerliga block har, i ett klumpigt försök att stävja faktisk terror, förvandlat den svenska liberalismen till ett rykande Ground Zero. Väljarbasen har hånats, bespottats och kastats ut i kylan. Samtidigt har de misslyckats kapitalt med att smickra in sig hos de väljargrupper och organisationer som de hoppades vinna över.

Det här gänget förtjänar inte att omväljas. Trots att de tävlar mot en virrig och orealistisk grönröd trio utan markkontakt så lyckas de konsekvent med att framstå som den minst begåvade halvan på den politiska skalan. Det är en prestation i sig.

Etiketter: , , ,

48 kommentarer:

Blogger Tomas sa...

Ungefär så ja.

4:23 em  
Blogger Jag vet sa...

Problemet är att det finns ju ingen kvar att rösta på i nästa val.

4:31 em  
Blogger Niklas Lindgren sa...

Man kan ju undra vem som skall stå i valstugorna år 2010 och försöka få mittenväljarna att rösta på alliansen, när så många ur den traditionella borgerliga väljarbasen är så pass besvikan?

4:36 em  
Anonymous Anonym sa...

Niklas: makt och karriärskåta personer finns det alltid gott om och de kommer att som vanligt i god ordning befolka valstugorna, 2010 likväl som 2014. Väljarna kan däremot vara färre...

4:41 em  
Blogger Niklas Lindgren sa...

anonym: de flesta valarbetare är inte karriärpolitiker, utan gräsrötter som aldrig själva hamnar på vallistor eller politiska byråkrattjänster.

4:47 em  
Blogger ogeretla sa...

Shit trodde politik handlade om en vilja att förändra, värden att brinna för, nåt slags personligt kontrakt med sina väljare, vara deras representant, föra deras talan, göra gott och.. ja, allt det där.

Fast, oj vad jag ljuger nu ;^)

4:57 em  
Anonymous Viktor sa...

Väl skriver Johan!

4:58 em  
Anonymous Anonym sa...

Bra skrivet! Det är sanslöst man sätter sin egna prestige före landets befolkning. FP har gjort bort sig näst mest efter M.
Roberth Ström

4:59 em  
Anonymous Anonym sa...

"jag vet" du har alltid oss Sd att rösta på och börja nu inte med att kala oss rasister tack!
Roberth Ström

5:00 em  
Blogger Hansa sa...

Johan Ingerö du har ett otroligt tryck i det du skriver. Det är nästan så att jag är beredd att hålla med bara för att du skriver så fruktansvärt kraftfullt och bra. Rent sakligt håller jag dock inte med, förmodligen för att jag hade andra förväntningar än du på maktskiftet. Jag tycker tex det faktum att skattetrycket faktiskt sänks samtidigt samtidigt som statsfinanserna är goda är bra exempelvis. Jmf med tidigare borgerliga regeringar och inte minst med socialdemokratiska! Vad hade du väntat dig? Plattskatt? Eradikering av LAS?
Betänk att Alliansen måste ta hänsyn till dels det faktum att svenskarna är sossifierade och dels att bilden av en borgerlig regering som en anomali som dessutom kraschar är stark i det kollektiva undermedvetna.

5:29 em  
Blogger ogeretla sa...

Men vad är det för fel på Rajrajs "bollsinne" och varför vill han egentligen vara ledare? Nån form av barndomstrauma?
- Typ, morsgris men kärleken var obesvarad? hävdelsebehov? kontrollfreak? ordning & reda..? Några teorier?

5:34 em  
Anonymous Simon sa...

Skrev precis av mig pa HAX senaste inlagg, men jag maste bara fa saga ett par saker till.

Jag forstar namligen inte varfor forslaget inte stoppades redan efter valet. SAPO behover det inte, vi medborgare vill det definitivt inte.

Sa varfor genomfors det?
En ren fraga faktiskt, eftersom jag inte har fatt det forklarat for mig.

Om det ar sa att Fp har ratt och C fel borde Federley avga. Han ljog for oss som rostade pa han, och har ingen trovardighet langre.
Tack och adjo.

Jamfor hans beteende med David Davis som nyligen avgick i England.

Jag ar sa arg och besviken. Trodde Federley var nagon man kunde lita pa.

5:43 em  
Anonymous Fredrik I sa...

Och tänk, nu ska eländet tydligen klubbas ikväll, samtidigt som befolkningen är engagerad i EM. Hoppas man på att gömma en extremt impopulär skräplag i en allmän fotbollsyra?

5:44 em  
Blogger Niklas Lindgren sa...

"Betänk att Alliansen måste ta hänsyn till dels det faktum att svenskarna är sossifierade och dels att bilden av en borgerlig regering som en anomali som dessutom kraschar är stark i det kollektiva undermedvetna."

Jag tror nog de flesta borgerliga kärnväljare har accepterat vad alliansen gjort hittills, trots att mycket har varit ett avsteg från klassisk borgerlig politik. Men varför då krascha förtroendet på den här meningslösa FRA-frågan? Vilka LO-medlemmar röstar på M för att man genomdrivigt FRA?

5:51 em  
Anonymous Starvid sa...

FRA lyssnade i kabel mellan andra världskriget och till det att Televerket bolagiserades. Det funkade utmärkt.

De säger själva att de lyssnat de senaste tio åren. Det skulle inte förvåna mig om det inte var något större uppehåll alls efter att Televerket blev Telia.

Fortfarande, inga incidenter. Därmed har jag svårt att bli upprörd över FRA-lagen i sak.

Det jag däremot är oerhört upprörd över är hur dåligt vår demokrati uppenbarligen fungerar. Som det ser ut nu kan vi lika gärna lägga ner riksdagen.

Det andra viktiga är att det här har visat bloggarnas makt.

En kombination av hur bloggarna för medborgarna närmare de valda och ett starkt ökat inslag av personval och ökad makt för de enskila riksdagsledamöterna vore fantastiskt bra för demokratin.

5:56 em  
Anonymous BR sa...

Nu kommer, tack och lov, FRA-lagen att röstas igenom i riksdagen ikväll trots motståndet från ett antal potentiella landsförrädare som kallar sig liberaler.
Efter att lagen trätt i kraft kommer medlemmarna i Wolfpack, Hells Angels, SMR,AFA, Vänsterpartiet och diverse islamiska föreningar att få väldigt brått att radera i sina mailboxar.

6:10 em  
Anonymous Anonym sa...

br du inbillar dig det? Du kanske inte vet att FRA har redan avlyssnat oss olagligen i tio år? Nej lagen är en papperstiger och som sagt brottslingar använder kryptering inte sitter de och skickar mail på hotmail inte.
Roberth Ström

6:50 em  
Anonymous Anonym sa...

Roberth Ström,
som liberal kan jag inte tänka mig att rösta på ett sådant protektionistisk, invandrarfientligt (och nu menar jag inte rasism, utan konceptet med invandring i sig) och socialkonservativt parti som Sverigedemokraterna. Ni kombinerar de dåligaste aspekterna av det politiska spektrumet i ett och samma parti och, i synnerhet är ni inte liberala.

Vidare har man inte hört ett särskilt tydligt motstånd till FRA från Sverigedemokratiskt håll (ärligt talat, jag hittar ingenting på internet, vad är sverigedemokraternas officiella åsikt?), vilket ställer en inför frågan "varför vore sverigedemokraterna ett särskilt bättre alternativ då?".

Nej du, Ström, trots erts partis mycket ökända historia om nazism och rasism så kommer jag inte kalla dig rasist. Det finns så otroligt mycket bättre argument för att inte rösta på Sverigedemokraterna än så.

7:19 em  
Blogger Zarrasvand sa...

Hansa, jag håller med dig på nästan varje punkt. Men FRA-lagen är oförlåtlig.

Tyvärr så innebär detta att jag kommer rösta på det parti som förstör mest för alla andra partier i framtiden. Är det EP blir det Junilistan, riksdag Piratpartiet osv.

Så länge partiet är kapabelt att sabba fullständigt för de maktkåta gråskallarna i vår riksdag så röstar jag på det. Ju mindre de kan regera, desto bättre för mig. Idag önskar man att alliansen hade spruckit när de bråkade om fastighetsskatten eller bensinmomsen...

7:25 em  
Anonymous BR sa...

Nu kommer äntligen alla de liberaler som utbyter bilder om sex med djur och barn, på internet, att bli kollade. jag förstår upprördeheten i liberala kretsar.

7:30 em  
Anonymous Anonym sa...

Anonym kan du inte maila mig vore intressant! trolix@hotmail.com
jag vill gärna visa dig mina ståndpunkter. Jag är Sverigedemokrat och jag är emot lagen så till den milda grad. Vad vet jag jag kanske är den enda liberala Sverigedemokraten?
Roberth Ström

Ps nu är det anonyma bloggare på Alexanderssons blogg som vill ge FP mer cred än de ska ha ds

8:14 em  
Anonymous Anonym sa...

br är du sjuk i huvudet eller?
Roberth Ström

8:14 em  
Anonymous BR sa...

Jag har inget att dölja Robert.
Det är de som har det som är mest upprörda.
Innefattar liberalismen rättigheten att oövervakat umgås intimt med djur?
Radikala islamister skulle gnugga sina blodbesudlade händer om lagen inte skulle gå igenom.

9:10 em  
Anonymous markus sa...

Om du har något att dölja vet du ju inte nu. Ditt behov av att dölja något kan plötsligt bli aktuellt när en mindre tolerant regering tar makten. Då kan plötsligt det du trodde var "inget att dölja" visa sig vara precis det du vill dölja.
Vilket de flesta, både inom vänstern och högern, inser.

9:38 em  
Anonymous Per sa...

Jag har tappat allt förtroende för alliansen. Frågan är om inte en socialdemokrati i minoritet är bättre. Två skäl:

1) Den borgerliga oppositionen kommer bli mkt mer idelogisk(liberal) eftersom de kan ta ut svängarna. De kommer inte få igenom förslagen men opinionsbildning blir bättre(vilket även påverkar sossarna).

2) Det blir ingen majoritetsregering. Det är när makten är helt samlad som partitoppen kan lyckas driva igenom de riktigt korkade idéerna, tex. Lex Orwell.

9:45 em  
Blogger Hansa sa...

Per: Du du säger är ett typexempel på hur allvarligt den socialdemokratiska makthegemonin har skadat Sverige. Borgerligheten hör i denna verklighet hemma i opposition och är en anomali när den är i regeringsställning.
Jag fattar inte hur så många borgerliga i likhet med dig själv missat den analysen. Reinfeldt och Borg har det inte.

10:16 em  
Anonymous Anonym sa...

Någon som vill köpa mitt Svenska medborgarskap? Säljs billigt vid snabbaffär eller bytes mot ett ryskt.

http://lupum.blogg.se

10:17 em  
Anonymous Anonym sa...

Ok, jag vet att man inte ska mata internet-troll men ibland är det svårt att låta bli..

BR: det har ju framgått med all önskvärd tydlighet att du är för FRA-lagen men varifrån har du fått allt med djursex från? Landsförräderiet verkar också vara en hung-up för dig, är du medveten om att du framstår som totalt störd?
I all vänlighet...
/pelle

10:42 em  
Anonymous BR sa...

Nu är FRA-lagen igenomröstad. De liberaler som anser att sex med djur och med samma kön är OK har lidit ett gigantiskt nederlag. Vi andra hurrar för den nya lagen.

10:55 em  
Blogger Hugo sa...

Sverige är ett genomsjukt Kalle Anka land.

11:24 em  
Anonymous Anonym sa...

BR: vet du många liberaler som har sex med djur och enligt dig ska alltså FRA spana på... homosexuella? Låter ju som ett...udda förslag... Vad ska vi göra med dom då? Stegla? Elda på bål, eller vad?
Jag tror nog vissa av ministrarna har synpunkter på det, eller vad tror du?
Undrar om inte komplett tokiga internet-troll ligger mer illa till isåfall, du lär härmed vara först på listan...

11:25 em  
Blogger Kimberly sa...

De har ju valt sida och som du säger, bör även vi göra det vid nästa val.

11:33 em  
Anonymous Anonym sa...

Läge att ta bort Federley från blogrollen nu?

12:25 fm  
Anonymous Dennis Nilsson sa...

Av historien borde vi lära att totalitära regimer förgör sig själva inifrån, förr eller senare.

Ett samhälle som bygger på högmod och misstro (läs FRA-lagen), misstror sig själv, och har därmed sått fröet till sin egen undergång.

Det borde våra politiker och makthavare ta till sig.

Suck, jag trodde vi var mer civiliserade och hade lärt oss läxan mer än en gång..

2:56 fm  
Anonymous Björn sa...

Ärligt talat, om Fp vill ha äran för det där missfostret, så kan de få den äran....

3:11 fm  
Blogger Andreas sa...

Konspirationsteori visserligen men det känns så skrämmande logiskt när jag tänker på det:

Regeringen Reignfeldt har sålt ut försvaret enligt alla inom försvaret, i princip endast de själva menar annat. Nu har partipiskan vinit för att föra igenom ett förslag de vet att deras egna väljarbas samt många andra avskyr som innebär total övervakning av folket, en rätt så amerikansk/brittisk kristen/abrahamitisk specialitet.

Det kanske är så enkelt att det här är vad som beställts av Nato för att Sverige ska få gå med och våra regimledare ska få leka med de stora pojkarna?

Och även om inte detta är fallet så kan ni fråga er hur svårt ni tror det är för politiker som har information om precis hela folkets internetvanor i en databas att klämma på rätt punkter när det ska göras reklam för det egna vidmakthållandet? Jag kan väl knappast vara ensam om att ha svårt att förstå hur viss reklam faktiskt säljer hur idiotisk den än må vara? Svaret är förstås att reklamskaparna vet vad som vidrör målgruppen. Rätt typsnitt, rätt låt, rätt idol, rätt stil, rätt beröringspunkter etc (beroende på vilka man vill nå ut till).

FRA:s databas KAN INTE användas mot terrorism eller de stora brottslingarna men ÄR det ultimata pr-verktyget i en värld där media styr (vår värld och verkligheten). Att inte ifrågasätta det som nu sker är därmed att vara, så länge man inte bara är korkad och ignorant, landsförädare. (du Br som tror att alla liberaler ägnar sig åt sex med djur är uppenbarligen korkad och ignorant och behöver därmed inte ta åt dig för landföräderi vilket jag sorgligt nog anar är det värsta du vet)

Nej, FRAs databas kommer inte att lyckas fånga något annat än en och annan småbrottsling till en början innan även de lär sig omvägarna, då kommer ribban för vad som är brottsligt behöva sänkas för att nya syndabockar ska kunna rättfärdiga regimens mer och mer maktfullkomliga och snokande karaktär. Ju fler saker som blir brottsliga och ju brottsligare brotten blir desto fler kan fänglas och hatas, desto räddare och mer mottagligt för propaganda blir folket och desto kraftfullare blir databasen som verktyg. Enter dålig spiral, exit demokrati.

Frågan är väl egentligen hur många som kommer behöva sätta livet till den här gången när rädlsa och hat åter igen skall besegras av viljan till kärlek och frihet, hur lång tid det kommer att ta för historien att upprepa sig den här gången och hur mycket man ska orka bry sig då livet är kort och mänskligheten faktiskt ändå kommer att dö ut förr eller senare...

4:44 fm  
Anonymous Anonym sa...

Signaturen BR kanske borde ingå i den domstolsliknande organisationen Han verkar vaken för diverse oarter i vårt kära samhälle. Sign Br kan nog övervaka FRA på bästa sätt.
/Mjöligt tangentbord

6:53 fm  
Blogger Wilhelm Svenselius sa...

Gäsp. Som ni skriver skulle man kunna tro att jorden har gått under och att vi lever under kommunism, men när jag vaknade i morse sken solen och fåglarna kvittrade precis som igår.

Och jag kan fortfarande skriva inbilska inlägg på bloggar utan att SÄPO kommer och dunkar ned mitt nylle i rännstenen .. fancy that.

Känner mig inte ett dugg mindre fri idag än igår. Borde jag det?

8:09 fm  
Anonymous Anonym sa...

wilhelm, men något mer ofri kommer du att känna dig om lagstiftningen kommer i händerna på Ohly eller MP. Det är det som är poängen i motståndet.
Plus att det borde krävas misstanke om brott för att avlyssning ska ske.

olof den andre

8:18 fm  
Blogger Wilhelm Svenselius sa...

anonym: Om (v) eller (mp) får makten kommer jag att känna mig mer ofri, det har du rätt i. Men det oavsett FRA-lagen.

Att nu folk som tidigare röstat på Alliansen snackar om att inte göra det i nästa val pga den här lagen är tragiskt, ogenomtänkt och kontraproduktivt. Det finns två alternativ: antingen vinner Alliansen valet 2010 eller så gör den inte det. Givet att vi har Lex Orwell i vilket fall, vilket av alternativen föredrar ni?

9:14 fm  
Anonymous Viktor sa...

Jag kommer glädja mig något oerhört om Alliansen förlorar nästa val. Det spelar ingen roll att alternativet är vansinnigt, nu känns det som att skadeglädjen kommer att vara den enda sanna glädjen.

9:49 fm  
Anonymous Anonym sa...

Viktor du bör inte ge din röst åt vänsterblocket ändå! Deras politik leder ner i avgrunden!
Roberth Ström

10:20 fm  
Anonymous nicklas eriksson sa...

"men när jag vaknade i morse sken solen och fåglarna kvittrade precis som igår."

Solen sken och fåglarna kvittrade även när röken steg ur brännugnarna i Polen på 40- talet, Wilhelm. Den sken även när barn på 70- talet i DDR uppmanades att ange sina föräldrar. Fåglarna kvittrade de också.

Allvarligt talat, det var ett av dagens mest naiva inlägg!

10:38 fm  
Anonymous Gordo Grande sa...

"Det finns två alternativ: antingen vinner Alliansen valet 2010 eller så gör den inte det. Givet att vi har Lex Orwell i vilket fall, vilket av alternativen föredrar ni?"

Jag foredrar att Allianser aker ur riksdagen till vilket pris som helst, tom att Ohly och Rosenberg blir Diktatorer.
Som nagon annan sade - skadegladjen kommer vara sa enorm att det skulle uppvaga alla negativa aspekter med att vanster blocket vinner.

Alliansen ar en bunt veka javla kuksugare och jag hoppas att de alla dor i en tragisk bussolycka sa att jag kan tango dans pa deras gravar.


Vanligen
fd Folkpartist

Ps Willhelm - du ar ju helt javla CP.

11:13 fm  
Anonymous Anonym sa...

Wilhelm ; FRA-lagen i händerna på Ohly som givetvis kommer att använda den, oavsett vad han hånlog åt framför pressens kameror i går, kommer dramatiskt att inkräkta på din frihet. Sorgligt att du inte förstår det. De som lobbat för en valseger till exempel för en sån person som den fjäderlätte eller reinfelt har all rätt att vara upprörda idag och be dem fara åt helvete.

olof den andre

11:14 fm  
Blogger Wilhelm Svenselius sa...

Sköna kommentarer i den här tråden. En "Niclas Eriksson" som läser allegorier bokstavligt i mysig mix med en "gordo grande" som personifierar alla stereotyper jag kan komma på om ointelligenta källartyckare plus påhopp jag inte hört sedan lågstadiet. Right on.

Med sådana medborgare kanske vi svenskar förtjänar ett socialistiskt maktinnehav den närmaste tiden framöver, vad vet jag. Den ljusa sidan av saken är att det som vanligt rör sig om en extremt högljudd liten grupp.

12:48 em  
Anonymous Anonym sa...

Nicklas Erickson är en galen Marxsist som vill ha ett nytt SOvjet!

6:31 em  
Anonymous jojjo sa...

Wilhelm/
Visst blir man trött.

6:59 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida