onsdag, januari 23, 2008

Helvetets egen ondska

"Vi har inte dödsstraff i Sverige. Inte tortyr heller. Formellt alltså. I verkligheten kan vi visst behandla folk hur grymt som helst. Åtminstone om de använt narkotika."
Säga vad man vill om Expressens ledarsida, men i den odebatterbara narkotikafrågan så är tidningen med sitt frispråkiga mod landets viktigaste aktör. Isobel Hadley Kamptz tar i dag upp fallet med den MS-sjuka kvinna som dömts till ett års fängelse för att hon självmedicinerat med cannabis. Det som framgår i artikeln får mig att tro att Djävulen faktiskt existerar, och att han bosatt sig i det svenska rättssystemet.

Den här kvinnan, Susanne Eriksson, har en MS som är mycket allvarlig. Hon lider av den så kallat progressiva varianten och den kommer att ta hennes liv, lika säkert som att en pistolkula genom huvudet skulle göra det. Skillnaden är dock att med det senare skulle döden komma snabbt och smärtfritt. Nu smyger den sig på henne och orsakar helvetiska kval.

Att cannabis är effektivt mot flera av MS-symptomen är bevisat. På flera håll i västvärlden används cannabisbaserade läkemedel mot bland annat just MS. Susanne vet detta bättre än de flesta. "Jag kunde knappt förstå hur mycket bättre jag blev", säger hon till Expressen. Men det gick över när polisen kom och burade in henne. Susanne satt häktad i trettiosju dagar, och under den tiden förvägrades hon tillgång till sin lagliga bromsmedicin. Nu kan hon i stort sett bara använda sin högerhand.

I domskälen framgår att hennes sjukdom är en - håll i er nu - försvårande omständighet. Eftersom hon är så sjuk finns nämligen inget som tyder på att hon "är motiverad att börja leva ett drogfritt liv", enligt rättens ordförande.

Det här överträffar allt jag någonsin hört talas om i en rättsstat. En desperat och dödligt sjuk kvinna grips för att ha försökt lindra sina egna plågor. Till skillnad från ungdomar som sparkar ihjäl folk och sedan begår nya våldsbrott helgen efter häktas hon. I häktet stryps hennes tillgång till laglig medicinering och till sist döms hon till ett fängelsestraff som ligger på den nivå som grov misshandel av nyfödda spädbarn ger. Och som en sorts grand finale: socialtjänsten vägrar betala hennes hyra, så om hon till äventyrs skulle överleva tiden i fängelse så är hon bostadslös när hon kommer ut.

"Dessa satans mördare, dessa förmynderiets kreatur" borde historiskt bevandrade socialdemokrater säga. "Dödssjuka människor ska vara ute och riktiga brottslingar sitta inne" borde någon moderat säga. Men ingen säger någonting, och ingen kommer heller att göra det. Ty politikerna vet sedan tiden i ungdomsförbunden att den som säger något som kan tolkas som drogliberalism är körd för tid och evighet. Karriären åker genom historiens avfallskvarn. Det blir return to sender, eller i vart fall till den egna valkretsen.

Liberala ungdomsförbundet beslöt 2003, mot ledningens uttryckliga vilja, att ta ställning för en avkriminalisering av bruk och innehav av narkotika, bland annat på grund av situationer som den ovan. Ledningen vägrade emellertid att kännas vid beslutet, delta i debatter om det eller svara på frågor från de antiknarklobbyister som hörde av sig. Skälet är enkelt: de visste att om de skulle försvara kongressbeslutet så skulle partiledningen aldrig släppa in dem i riksdag eller partistyrelse. Så fungerar det i alla partier och på alla nivåer, och det är människor som Susanne Eriksson som får betala priset.

Isobels avslutning skär som en kniv genom detta självrättfärdiga, skenheliga och diaboliska hyckleri:
"Vi har formellt inte dödstraff i Sverige. Men vi dömer en svårt handikappad kvinna till ett års fängelse för att hon försökt lindra sina smärtor. Vi förvägrar henne medicin och tar ifrån henne hennes hem. En enkel injektion är kanske inte så inhuman i jämförelse."

Etiketter: , ,

23 kommentarer:

Blogger Basse sa...

Bra att kalla det för sitt rätta namn: Ondska.

Statligt arrangerad och politiskt sanktionerad ondska.

7:24 em  
Anonymous Anonym sa...

Ondskan sprider sig i Sverige,
I P1 23/1 låter en Herr Palmér meddela att Migrationsverket anser ett brev från FN/UNHCR riktat till verkets chef(GD), där UNHCR vädjar om inhibering av ett utlämningsbeslut, som varande en nullitet. Herr Petrén hänvisar till svenskt domstolsbeslut. Mannen ska ut ur landet i dag och lämpas av i Etiopien. Amnesty protesterar förgäves.
Flygplanskaptenen obstruerade, och nekade ta med mannen,
Ge denne man Nobels fredpris el liknande.

8:26 em  
Anonymous Daniel sa...

Tack för ett bra inlägg. Jag är helt mot legalisering men att ge kvinnan cannabis baserad medicin är inte märkvärdigare än att ge människor morfin som smärtstillande, det bästa valet av ett gäng dåliga. Åklagaren som drev målet borde buras in på livstid tillsammans med övriga ledamöter i rätten. Sannolikt borde även försvarsadvokaten ställas inför skranket om inga förmildrande omständigheter hittas.

/Daniel

10:25 em  
Blogger Magnus Andersson sa...

anonym: En utvisning till Somalia är inte ondska. Det är frånvaro av en anarkistisk politik där nationer inte ska ha rätt till någon som helst gränskontroll.

Sverige är i dag -- trots att vi har natruliga gränser i form av att vara på den skandinaviska halvön omgedd av hav -- den mest anarkistiska och ickekontrollerande politiken som finns i västvärlden i dag, så menar du att Sverige är speciellt onda när det gäller utvisningar av dem som inte har asylrätt och/eller är terrormistänkta kunde du inte ha mer fel och inte säga något mer irrelevant.

11:23 em  
Blogger Magnus Andersson sa...

anonym: Låt mig tillägga att ingen som är kritisk till den politiskt korrekta attityden att ingen bör utvisas från Sverige kan bli lärare, eftersom man i den myndighetsvärld skolan utgör har en liknande feghet inför politisk korrekthet som domaren i det mål Ingerö refererar.

Vad säger du om det? Är inte det onsdska och totalitär tendens?

-

Jag håller f ö (naturligtvis) med om att detta fall rörande marijuana innebär en helt ofattbar ondska.

11:30 em  
Anonymous Marre sa...

Man bör nog akta sig noga för att extrapolera detta extrema specialfall till att kräva en släpphänt narkotikapolitik.
ALL slapphet i kriminalpolitiken är av ondo.

9:51 fm  
Blogger Magnus Andersson sa...

marre: På vilket sätt vore t ex LA:s politik av ondo? Eller en politik som tar ett halvt steg mot LA:s politik rörande marijuana?

Detta är ett exempel på en feghet och politisk korrekthet framför en rättligt sett rimlig bedömning och dom inom vårt rättsväsende.

Det är riktigt att man ibland måste välja systemet framför humana hänsyn, min inom rättsskipning finns utrymme för human hänsyn och någon sådan togs överhuvudtaget inte här. Att så inte skedde, utan att extrema beslut m a p brist på human hänsyn togs inser vi beror på att mod saknades att fatta beslut som kunde tolkas som drogliberala.

På vilket sätt menar du det som du antyder, att en annan hantering av detta fall skulle innebära slapphänt kriminalpolitik?

För övrigt är inte domstolarna (kriminal)politik, de ska opolitiskt döma klokt efter lagen. Med human hänsyn. Det är allt. Här dömde man vare sig klokt eller med human hänsyn. Tvärtom!


Vidare: Det allmänna rättsmedvetandet ska väl delvis ligga till grund för domslut, men i synnerhet ligga till grund för lagstiftning.

På vilket sätt anser du att en lag som medger den dom vi här såg överensstämmer med det allmänna rättsmedvetandet? (Nu hoppas jag iofs att detta JK-anmäls!) Tror du att många människor anser att detta sköttes på rätt sätt? Eller tror du att de flesta anser att man får ta oförsvarbara domar eftersom "systemet" är viktigt att försvara?

Det vore intressant om du har den senare uppfattningen, eftersom den alltid torde återfinnas hos dem vi kallar medlöpare till synnerligen omänskliga regimer.

10:31 fm  
Anonymous livelev sa...

Du har alldeles rätt i att domstolen fullständigt sket i human hänsyn. Domen är mycket oetisk.

Jag håller inte med dig om att detta skulle vara något argument för avkriminalisering av drogförsäljningen. Drogbruket ja, försäljningen nej.

Jag ser det här som ytterligare ett tecken på den inhumana syn på människor som växt sig stark i Sverige. Man kan, och bör, dra paralleller mellan Susanne och alla andra vars sjukdomsbild fullständigt nonchaleras av myndigheterna.

12:32 em  
Anonymous Magnus sa...

marre: precis, det här märkliga ytterlighetsfallet är delvis ett kvitto på att krinalvårdbyråkraterna saknar stöd av erfarna läkare, delvis en tillfällig extrem fantasilöshet, men det är knappast giltigt för nåt utöver just det enskilda fallet.

Och en sak till, att använda uttrycket "dessa satans mördare" i den här historien är korkat och snudd på blasfemiskt. Inte med tanke på Palme, utan för dem han talade om: svårt torterade och avrättade politiska fångar i Francos Spanien. Tönt.

12:56 em  
Anonymous Anonym sa...

Den som misshandlar någon i Sverige är snudd på ansvarig för sina egna handlingar, men den som befattar sig med cannabis är tydligen medskyldig till allt elände som finns i samhället, även om personen i fråga är svårt sjuk och använder drogen som medicin.

Jag är en laglydig medborgare, men när jag läser om ett sådant här fall, får jag lust att röka en eller annan marijuana-reefer som protest.

2:29 em  
Anonymous Mumlan sa...

Det vore intressant att höra vad Amnesty har att säga om det här.

Att sätta den här kvinnan i fängelse är detsamma som att tortera henne till döds. Hon kan ju inte ens gå på toaletten själv och hon kommer inte att få den vård hon behöver. Det här är det grövsta fall av rättsröta jag någonsin hört om. Inga ord kan beskriva vad jag känner. Förbannad är ett mycket milt ord här.

3:22 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag hoppas att The Local plockar upp den här historien och publicerar den på engelska, att högerbloggosfären i USA hoppar på Sverige samt att någon tipsar Amnesty som kritiserar Sverige offentligt. Det är dags att sätta internationellt strålkastar ljus på hyckleriet kring svensk narkotikapolitik och straffsystemet i övrigt.

4:46 em  
Anonymous Marre sa...

Kan mycket väl tänka mig att tillåta cannabis som smärtstillande (precis som morfin), men får en stark känsla av att många debattörer här utnyttjar denna kvinnas lidande i syfte att införa en holländsk narkotikapolitik. Lågt.

10:47 fm  
Anonymous Magnus sa...

Jag undrar stilla vad domstolen, enligt alla som vill rulla den i tjära och fjädrar, borde ha gjort. Domstolen har att döma i enlighet med svensk lag. Lagen må vara kass, men det är riksdagens, inte tingsrättens, sak att skriva om kassa lagar. Att odla cannabis är brottsligt i Sverige. Eriksson har bortom allt rimligt tvivel odlat cannabis. Följaktligen har domstolen inget annat val än att döma henne till ansvar för narkotikabrott, och detta har man också gjort.

Min egen invändning mot domstolens hantering ligger endast i det absurda i att se sjukdomen som en försvårande omständighet (den bör givetvis ses som förmildrande, brottet som ringa, och den ety utdömda straffsatsen bör vara så lindrig som lagen medger). Utöver detta kan jag inte se att domstol -- eller för den delen åklagare, som har att åtala i enlighet med gällande lag -- kan göra något annorlunda.

Det som kritiken bör riktas mot är, som jag ser det: 1. Polisens/kriminalvårdens hantering av hennes medicinering. 2. Lagtexten som inte ger utrymmer för medicinsk behandling med tillgängliga cannabisliknande preparat eller medicinsk cannabis. 3. Lag och rättspraxis som straffmässigt jämställer ett mycket ringa narkotikabrott med barnmisshandel.

Detta fall bör användas som exempel på de orimliga konsekvenserna av rådande lagstiftning och praxis, men det är bara kontraproduktivt att skjuta de budbärare som gör det jobb de är satta att göra. Det är inte ett bra alternativ att begära att domstolarna ska döma annorlunda än lagen tillåter dem att göra.

1:58 em  
Anonymous AA sa...

Jag undrar vad en politiker som Birgitta Olsson, som tidigareuppvisat särskilld hjärtlöshet i missbruksfrågor, säger om detta. För övrigt finns det en undantagsmöjlighet för åklagaren att inte åtala liksom för domstolen att avstå från fängelsedom. Att det var personlig ondska som drev dem håller jag inte för osannolikt liksom att det verkliga problemet är oduglig och populistisk lagstiftning.

7:02 em  
Blogger Magnus Andersson sa...

magnus: Jag tycker att ditt första svar var lite oklart. Uppenbarligen var det allvarlig inkompetens inom polisen vid arresteringen och en inkompetens (eventuell p g a ängslig politisk korrekthet) i domstolen, vilka båda gav vidriga konsekvenser och där dessa båda stora fel alltså förekom det i detta fall. Två stora fel i ett enskilt fall tyder inte på att det är något tillfälligt, utan att det finns saker som måste förbättras! (Det börjar nog med -- men slutar inte med -- att detta diskuteras.)

marre: Jag håller med dig om att nyliberaler och andra tycks använda t ex fall som detta för att genomdriva en allmän drogliberalism, och där ingår även en hel del okunnighet. (Liknande okunnighet finner man t ex även i fildelnings- och copyrightdikussionen, där olika saker blandas ihop i "hemsnickrad logik".)


(Smått offtopic i en jätteparentes:
Exempel på politikers tafflighet i juridik och ett populärt ämne hos politiker fann jag i en DN Debatt-artikel här om dan, av liberala centerpartisterna Annie Johansson och Agne Hansson, där de antyder att det finns exempel på att "[d]et finns inget skydd mot olovlig fotografering.", men där det verkar som att den olovliga fotograferingen de inte anser det finns skydd mot faktiskt är i dag lovlig fotografering! Man slänger dit ord som inte överenstämmer med sanningen (här ordet "olovlig") i syfte att vina retoriskt (som en billig skoluppsats).

Ett sakfel man har i samma artikel är att övervakningskameror inte minskar kriminaliteten, och att de ger en falsk trygghet. Fel. De minskar enligt undersökningar kriminaliteten i P-garage med hela 50 procent (skulle vara dubbelt så många bilinbrott utan kameror) och de minskar även kriminaliteten i vissa varuhus, men inte märkbart på gatan. Orsaken att brotten inte minskar på gatan är att man inte är medveten om kamerorna där, så att påstå att kamerorna ger falsk trygghet är ett konstigt påstående. De ger ingen falsk trygghet där kamerorna inte hjälper, eftersom inga där vet att de finns.

Typiska politiker-fel i den artikeln alltså, och även rörs privat fotografering ihop med skyddet för enligt lag kontrollerad övervakning, och ordet kränkning gör enligt min mening lagstiftningsområdet flummigt. Ett bra lagtillägg om integritet kan nog vara bra, men en lag stiftad av undermåliga politiker (80 % av riksdagspolitiker ansåg härom året att polisen inte skulle få läcka uppgifter i förundersökningar till journalister samt att journalister inte skulle få publicera bilder från brott, och en majoritet ansåg att sexistisk reklam skulle förbjudas mm; se denna länk) byggd på en massa floskler tror jag kan bli nya lagrum där bl a ett nytt kränkningsinstitut kan bli svårhanterligt, och kanske även polisarbete försvåras p g a hispiga nyliberalers och liberala sossars överdrivna rädsla för kontrollstaten.)

7:38 em  
Blogger chall sa...

Fast frågan är ju om straffet någonsin kommer utmätas? Vi har ju ett system i Sverige idag där man kan ansöka om uppskov/få fotboja eller helt enkelt att straffet omvandlas till villkorlig dom och böter. Det är inte världens vanligaste lösning men om det inte föreligger kroppsskada eller liknande hos andra är det inte helt omöjligt.

Möjligen skulle man vilja poängtera att hon trots allt tillåtit andra att röka av hennes cannabis, på så sätt är det ju mer en fråga om att hon medvetet hjälpt andra att bryta mot lagen.

Oavsett vad man tycker ska vara lagligt eller inte måste det ju trots allt vara lagen som rätten dömer efter?

Att jag däremot tycker att det är lite stelbent är tyvärr inte gångbart som argument förrän i HD - om man nu tror att det skulle kunna tas upp där som prejudikatsfall. Typ "är du dödligt sjuk och inte har bra tillgång till medicin kan du röka cannabis", det löser dock inte langningsstraffet. Lika lite som jag får ge mina Rohypnol till mina vänner på besök...

9:10 em  
Blogger chall sa...

Att Polisen betedde sig vidrigt och hindrade tillgång till hennes mediciner däremot hoppas jag verkligen att hon får upprättelse för. Samt att Polisen får se över sina rutiner/ngn typ av straff/reprimand och inse att så gör man inte!

Trots allt är det så att man är oskyldig tills bevisat motsatsen etc... och häktet är ju som sagt före rättegång...

även om man borde tycka det är självklart att man får tillgång till sina mediciner i såväl häkte och fängelse.

9:13 em  
Anonymous Anonym sa...

Hon har överklagat till HD - avslag.
Hon har ansökt om boja - avslag eftersom hon inte kan arbeta.
Hon har känt sej pressad att bjuda och dömts hårdare för det.

Att jämföra överlåtelse av rohypnol med överlåtelse av cannabis är en riktigt grov jämförelse.

I övrigt ett klokt och bra inlägg i debatten om Susanne Eriksson och rätten till medicinskt bruk av cannabis!

mvh
Svenska Normal

PS. Legalisering står inte ens med på min agenda, det kommer inte att hända i Sverige på många år.
Men visst kämpar jag för en avkriminalisering av bruk samt för rätten till medicinskt bruk!DS.

PPS. Är det någon som kontaktat Amnesty? DDS.

7:17 fm  
Blogger apa666 sa...

http://www.ontheissues.org/Rudy_Giuliani.htm#Drugs
oops

6:10 em  
Anonymous Anonym sa...

Protestlista upprättad i norge.

http://opprop.no/opprop.php?id=riksson

1:37 em  
Anonymous Anonym sa...

En grundläggaden sak i vårt samhälle är att vi får vård, utbildning, pension och så vidare. I gengäld ska vi arbeta så att vi kan inbringa pengar till statskassan. Om inte en stat kan erbjuda mig vård så kan inte staten heller döma mig. Det är grunden i utbytet. Susanne har ju tydligt inte fått cannabis av staten så därför måste hon införskaffa den själv. Jag förstår inte den som inte förstår detta enkla resonemang. I anna fall vore vi slavar. Är vi det?

2:17 em  
Anonymous Anonym sa...

(MIKE)

Bra sagt precis vad jag frågar mig ochså pga det är just dom signalerna vi får.


Bra skrivet där.


; )

9:14 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida