tisdag, augusti 07, 2007

Femifascism

Jag skulle aldrig drömma om att förbjuda aborter. Det är varken önskvärt eller möjligt. Det viktigaste skälet är detta: när aborter inte utförs av kompetent personal i sterila operationsrum utförs de av slaktare i skitiga källarförråd. Dessutom finns det en mängd omständigheter under vilka det är bättre att avsluta graviditeten. Medicinska, psykosociala eller andra.

De flesta normalt funtade människor kan för övrigt skilja mellan privatmoral och lagstiftning. Det finns åtskilliga människor som för egen del inte kan tänka sig att genomföra en abort, men som likväl inte har en tanke på att förvägra andra den rätten. Som så mycket annat går dessa saker att lösa.

Men så har vi extremisterna. Dels de som anser att varje abort, oavsett omständigheterna, är ett mord. Även en graviditet som är resultatet av en våldtäkt och där barnet är svårt missbildat och kommer att gå en plågsam död till mötes senast ett halvår efter förlossningen.

Den sortens extremister är tack och lov sällsynta i Sverige, och de som finns tas över huvud taget inte på allvar utanför sina sekter.

Sedan har vi den andra sorten. De som anser att aborter aldrig kan vara ett problem utan snarast ser drastiskt ökande aborttal som ett frihetsbevis. De som anser att män över huvud taget inte ska öppna käften i denna fråga eller att det är skuldbeläggande att ens fråga en kvinna hur hon mår efter att ha genomgått en abort.

Bloggaren Syrran har nyligen presterat ett av de vidrigaste inlägg jag någonsin läst i denna genre:

"För kan ni fatta already - höga aborttal är inte i sig ett problem. Det som är
ett problem är oönskade graviditeter"
Som om det skulle finnas någon motsättning. Hon fortsätter med att citera ett äldre inlägg:

"Valet är kvinnans oavsett vilka hennes skäl är och skall inte kommenteras eller
kritiseras, framför allt inte av män."
Det är onekligen svårt att inte medge att det slutligen är kvinnan som väljer om hon vill genomgå en abort eller ej. Det ligger så att säga i sakens natur. Men att de två människor som orsakat graviditeten rimligen båda har en roll att spela oavsett vilket beslutet blir är fan i mig helt självklart.

I feministernas värld ska männen hindras från att agera fäder fram tills födsloögonblicket, från vilket de istället ska tvingas göra detta. Det är en logik som inte är helt enkel att ta till sig.

Det som retar mig är inte att Syrran förespråkar aborträtten, för det gör jag också. Det läskiga är hennes fanatism, hennes människoförakt och hennes manshat. För mig är det självklart att aborter kan vara både sorgliga och nödvändiga. Men för henne är sådana känslor kätterska. Strukturella angrepp på det kvinnliga kollektivet. Mänskliga svagheter som måste utrotas.

I hennes värld heter det inte ens "foster". Hon föredrar "cellklump". När vi börjar resonera i sådana termer är vi definitivt på ett sluttande plan.

Etiketter: ,

16 kommentarer:

Blogger Guds Basun sa...

Vad jag inte kan få in i min träskalle är hur det efter år-tionden av sexuell upplysning fortfarande finns s.k oönskade graviditeter. Vet inte alla om att sex utan t.ex kondom kan leda till en graviditet? Det finns något mystiskt samband ju mera upplysning desto högra aborttal. Sjukvården belastas liksom psyket hos den enskilda individen. Kan någon förklara för en träskalle hur det hänger ihop????

7:43 fm  
Blogger Johan Ingerö sa...

Guds basus

Well, för det första är inte några preventivmedel helt säkra, även om det kanske inte är det vanligaste skälet.

Yttre omständigheter kan ju förändras som gör graviditeten oönskad. Pappan kan lägga benen på ryggen, till exempel.

Men det vanligaste skälet är helt enkelt att vi människor inte är perfekta. Vi gör dumma/ogenomtänkta saker. Jag vill nog påstå att den mönskliga faktorn orsakar en väldigt stor del av sjukvårdskostnaderna, och så kommer det nog alltid att vara.

9:10 fm  
Anonymous Anonym sa...

Du vet att damen i fråga jobbar åt Amnesty? Är detta en Amnesty-åsikt?

10:36 fm  
Blogger Johan Ingerö sa...

Anonym,

Det spelar ingen roll var hon jobbar, så länge hon driver bloggen som privatperson. Inlägget är tillräckligt obehagligt utan att man ska behöva köra någon slags guilt by association.

11:15 fm  
Blogger Sanna Rayman sa...

Åh, så rätt så rätt!!
Har också stört mig ordentligt på det här debattspåret! Kanske inte så mycket "män, håll käft-delen" som den här obehagliga kylan inför cellklumpar och föraktet för fullt mänskliga känslor.Skrev om det i en text för nåt år sen, citerar lite nedan.

"En del frågor har en förmåga att leva vidare trots att de är mer eller mindre färdigdiskuterade. Abortfrågan är en sån. Den stora majoriteten är överens om att aborten är ett nödvändigt ont, men att den inte får utvecklas till ett alternativt preventivmedel.
Det finns emellertid en bubblare i debatten. En infallsvinkel som än så länge bara syns till i reportage och mer personliga inlägg. Allt fler röster höjs för att motarbeta skildringen av abortvalet som plågsamt. Av någon anledning provocerar denna bild.
De som driver dessa argument verkar – precis som de hårdnackade abortmotståndarna – sakna förmågan att leva sig in i andras situation.
Den som gjort en abort och haft lätt att fatta beslutet har sannolikt befunnit sig i en situation där valet knappt ens var ett val. Då är det enkelt, visst.
Men när de vill upphöja sin moraliska räkmacka till något generellt gör de fel. Många har svårt att fatta beslutet och sörjer sin abort.
Att driva ”rätten att ta aborten med en klackspark” är onödigt och kan i slutändan föra oss närmre ett scenario där ingreppet blir bara ett preventivmedel."

11:32 fm  
Blogger Mikael Carpelan sa...

Hear, hear Johan!

2:11 em  
Blogger Guds Basun sa...

De skäl som du pekar på Johan kan inte ensamma förklara ökningen av s.k oönskade graviditeter. Det måste finnas någon slags dumhet i det hela eller kanske en okunskap om att sexuell aktivitet i form av samlag kan resultera i en graviditet. Kondomer och p-piller fanns ju tidigare också om de var lika dåliga då som nu så borde det inte ha ökat så mycket, eller hur? Sedan kan jag inte förstå din inställning att människor inte är perfekta och gör dumma saker. Har du inte då tagit ifrån människorna deras ansvar? Jag måste säga att när jag läser sådana här svar så är jag övertygad om att liberaler och socialister tillhör samma skola. Inte undra på att Fp har kunnat göra upp med S i stora frågor. Människor har ansvar, och det ska staten inte ta från dem, människor ska inte omyndigförklaras av politiker. Så min vän, lägg ansvaret där det hör hemma!

5:44 em  
Anonymous David Sillén sa...

Jag hör ärligt talat med av den första extremen du nämner (kan vara för att jag envisas med att besöka dunderkonservativa Kulturrevolution varje dag). Den andra är jag inte obekant med i förvisso Men i vilket fall jag är mitt intryck att de som försvarar aborträtten, som jag träffat i alla fall, också inser att det är en tragisk och tämligen fruktansvärd upplevelse.

6:44 em  
Anonymous Anonym sa...

"Valet är kvinnans oavsett vilka hennes skäl är och skall inte kommenteras eller
kritiseras, framför allt inte av män."

Ok, om kvinnor slutar diskutera pornografi. Vad sa du? Är porr inte en ren mansfråga eftersom kvinnor används i produktionen? Uhu, men med den logiken borde ju aborter beröra män också..?

8:23 em  
Blogger Ökenvandring sa...

Läste en debattartikel i GP för några dagar sedan, skriven av Bitte Assarmo, med liknande tankegångar (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=360865). Som hon skriver är taket i abortdebatten strax ovanför golvet. Förmodligen därför att allt som är obehagligt – och påtagligt – sopas under mattan i detta land. Det är så mycket enklare att tjafsa om Israel eller Latinamerika, på behörigt avstånd långt härifrån. Det förs ju i princip inga djupare etiska eller filosofiska diskussioner om livets värde, exempelvis i skolan. Skulle vara intressant att veta huruvida sådana diskussioner förs på konfirmationsläger.

ps - läsvärd blogg! Har droppat in till och från ett längre tag så jag tänkte det kunde vara på plats med lite cred.

10:47 fm  
Anonymous Anonym sa...

Hmmm, polemiserar du mot rätt sak nu Johan? Syrran tycks ju inte (främst?) reagera på att mannen som är far till det potentiella barnet kommer med synpunkter, utan att "man" i allmänhet och utifrån statistik över antalet aborter strör synpunkter och moralismer omkring sig över aborterande kvinnor i allmänhet. Detta trots att de senare aldrig kan ha alla relevanta fakta och värden på bordet för att förstå avvägningen och fatta beslutet åt den enskilda kvinnan.
För mig har statistiken över antalet aborter litet värde, ungefär som statistiken över inkomst eller representationsfördelningen mellan män och kvinnor. Det säger inte särskilt mycket om frågans relevans och är aldrig en ursäkt för att lägga sig i fria val och enskilda beslut, vare sig om abort eller föräldraledighet.
Jag vill naturligtvis inte förbjuda eller inskränka debatt med statistiska mått om det ena eller det andra som slagträ. Moralisera på bara, det är ett fritt land. Men förvänta er inte att jag ska bry mig.
Slutligen har du rätt om klarspråket. Potentialiteten av ett barn är mer än en cellklump. Även om jag både är för aborträtt och inte ser höga abortsiffror som något större problem (så länge de är resultatet av fria val), så gillar jag den mer klargörande termen "fosterfördrivning" framför det kliniska "abort".

Mattias $

11:37 fm  
Anonymous lubbe ferrysson sa...

I hennes värld heter det inte ens "foster". Hon föredrar "cellklump". När vi börjar resonera i sådana termer är vi definitivt på ett sluttande plan.

Att kalla foster för cellklump är intressant, speciellt om det kommer från en individ som jobbar åt Amnesty. Det kan vara en del av förklaringen till den omvandling som Amnesty har genomgått.

1:17 em  
Anonymous Anonym sa...

Lösningen heter adoption... Särskillt attraktivt med tanke på det höga antalet barnlösa äldre (nåja ~40) par som finns i landet och att den demografiska utveckligen ligger under ersättningsnivå (1,7-1,8barn per kvinna där 2,1 krävs för att befolkningen inte ska minska)

5:53 em  
Blogger Dan sa...

Håller med en av de anonyma här; jag tror Johan har missat vad Syrran försöker säga, att aborttalen i sig är inte de viktigaste utan de oönskade gravidititeterna. Jag reagerade som honom, innan jag läste hela hennes text. Sedan är i och för sig själva språkbruket medvetet provocerande.

Amnesty gräver sin egen grav alldeles utmärkt på egen hand utan att man behöver beskylla någon obskyr bloggare...

10:57 fm  
Blogger ogeretla sa...

Sluttande plan definitivt. Jaha, då är det bara en tidsfråga innan det står "cellklump" i alla skolböckerna då..

Och.. SFI:s böcker är väl redan på väg till print.

12:48 fm  
Anonymous Anonym sa...

Att vänstersympatisörer är väldigt positivt inställda till abort är inte svårt att förstå. Hela vänsterns meritlista, runt om i världen, är ju fulltecknad med plundring, stöld och dödande. Låt vara att man i Sverige nöjer sig med att plundra och stjäla med hjälp av skattsedeln och nöjer sig med att ta livet av oönskade barn under fosterstadiet. Vänstern har aldrig haft någon moral och kommer aldrig att skaffa sig någon heller. Hela syftet med ideologin är ju att främja dem som inte vill ta ansvar och förslava dem som strävar efter att ta ansvar för sig själva och sina närstående.

1:27 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida