söndag, oktober 29, 2006

Dagens citat:

"Även om folk får mer i plånboken är jag självklart emot det. Regeringen signalerar att man inte behöver vara med i facket om man inte vill."

Lars Frisk, ST:s ordförande på Luleå Universitet, talar ut om höjningen av avgiften till a-kassan.

(Tipstack: Joel)

17 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vänstern ogillar när individer får mer att säga till om ekonomiskt. Man skall ju underkasta sig för jisse namn. När regeringen "signalerar" att man inte behöver vara med i maff... flå't facket så ses detta som något negativt av Lars Frisk. Dårskapen tar förhoppningsvis slut nu.

12:52 fm  
Anonymous Fredrik sa...

Såg också det citatet. Förundrande hur någon kan uttala något sådant utan att haja till.. -Hur skulle det se ut om folk fick göra vad de vill!? (S)ystemet och Partiet är ju utformat så att ingen ska behöva tänka en enda självständig tanke i hela sitt liv...

4:32 em  
Anonymous Micke sa...

Det är ingen som kan föreställa sig att det han säger är en normal felfrasering där han inte haft tid eller lust att vara taktisk?
En groda?

Man kan mycket väl tolka det han säger som att han anser att avgiftshistorian är ett problem oavsett vad den innebär för honom personligen.


Sen får han inga 1000 kronor.

Ni vann på löftet 1000 kronoer mer i plånboken till alla som arbetar.

Inget annat.Inte 600 inte 800...inte 400 utan 1000.
Det var det stota slagnumret.

Före valet hade alliansens företrädare fullt sjå med att förklara att 1000 var tusen när löftet ifrågasattes.

Idag förefaller pedagogiska utmaningen i att förklara att det SJÄLKLART inte blir tusen för ALLA som arbetar som utlovat.

10:48 fm  
Blogger Johan Ingerö sa...

Micke

Nej, det han säger kan knappast tolkas som annat än att han anser att tanken med frivilligt medlemskap i facket är förkastlig.

Groda? Ja, men knappast ofrivillig.

12:33 em  
Anonymous Anonym sa...

Kamrat Frisk är inte ensam. Enligt det socialistiska evengeliet är varje individ som kan stå på egna ben en potentiell klassfiende.

Lubbe Ferrysson

1:28 em  
Anonymous Micke sa...

Ferryson...din religion har också sina stereotyper.

Dom är knappast mindre löjliga än socialisternas.

2:42 em  
Anonymous Micke sa...

Nej, det han säger kan knappast tolkas som annat än att han anser att tanken med frivilligt medlemskap i facket är förkastlig.
--------------------------
Ja kanske är det så eller så tycker han som regeringen eventuellt tycker att medlemskap i akassa ska vara obligatoriskt.

Själv anser jag att facket naturligtvis ska vara frivilligt.

Akassan för omfatta alla...på ett eller annat sätt.Dock bör den vara frikopplad helt och hållet från facken.

Fackligt medelmskap ska bygga på idemässig övertygelse.Inget annat.
Det är ett stort misstag som gjorts att blanda ihop äpplen och päron när det gäller detta.

2:47 em  
Anonymous Fredrik sa...

Micke: "Fackligt medelmskap ska bygga på idemässig övertygelse.Inget annat."

Nej, det skall bygga på _nytta_. De tjänster facken tillhandahåller är, när de ses med nyktra ögon, opolitiska. Arbetslöshetsförsäkring, grupptalan, juridisk hjälp, löneinformation, statistik m.m. Inte mer politiskt än bredbandsabbonemang. Men för all del, vill du gå med i en "frikyrka" med liknande sidoförmåner får du väl göra det, då är det i åtminstone tydligt att det finns en andra agenda..

7:44 em  
Anonymous Micke sa...

Jag vet inte vad du pratar om faktiskt.

Jag pratar om dom fack som sedan begynnelsen har en socialistisk grund och till vilka man anslöt sig för att man delade dessa värderingar.

Vad pratar du om?

Hur kan ett fack som är helt fristående från staten vara en "frikyrka med sidoförmåner"?

Blir den en frikyrka per automatik därför att den driver medelamarnas intressen gentemot arbetsgivarna?

Vad är i så fall arbetsgivarnas organisation?

Det får du nog utveckla om jag ska förstå dig.

9:22 em  
Anonymous Fredrik sa...

Din formulering "sedan begynnelsen"
säger väl rätt mkt ;)

"Blir den en frikyrka per automatik därför att den driver medelamarnas intressen gentemot arbetsgivarna?"
Du förstod inte alls nej. Facken skall just driva _medlemmarnas_ frågor/intressen! INTE "prästerskapets" politiska agendor!

TCO exemplifierar denna problematik.
http://www.enpartistaten.se/?p=375
_Vems_ intressen drivs av facket??

Fram för en sekularisering av facken!

9:40 em  
Anonymous Olaus Petri sa...

Micke!

Nu är ju inte facken "helt fristående" från staten. Kopplingen mellan LO-borgen och SAP är ju inte direkt lövtunn precis.

Analogin med frikyrka är därför god men ändå inte helt korrekt. Statskyrka är ett bättre ord för att beskriva verkligheten. Gud, f'låt SAP, har pastoral direktkontakt med sina små lamm. Förbund, avdelnigar och klubbar vallar skocken i ly från alla imaginära vargar som hotar utanför frihetens hägn.

9:33 fm  
Anonymous Oaus Petri sa...

Fast kung Fredrik har ju nu brutit lite med denna oheliga allians.

9:36 fm  
Anonymous Micke sa...

Fram för en sekularisering av facken!
---------------------------------

Föreslår att du ansluter dig tilol valfritt LO förbund och driver ditt upplägg.


Själv har jag svårt att förstå varför det bara är högern som via sina politiker och monopolarbetsgivarföreningen som ska få bedriva politik.

3:40 em  
Anonymous Anonym sa...

"Idag förefaller pedagogiska utmaningen i att förklara att det SJÄLKLART inte blir tusen för ALLA som arbetar som utlovat."

Jag tänkte bara meddela herrn om att en mandatperiod är 4 år inte 4 veckor. Vallöften som ej genomförts innan den sista oktober behöver således inte räknas som brutna än.

Alliansen kommer alltså att genomföra fler förändringar framöver, så den där tusenlappen kanske kommer.

8:08 em  
Anonymous Fredrik sa...

"Föreslår att du ansluter dig tilol valfritt LO förbund och driver ditt upplägg."
Nej. Jag ansluter mig till ett bolag som till bästa pris ger mig de tjänster jag räknade upp tidigare. Det gör inte LO.
Kan ju bara betona då att DU gärna får vara med i LO om DU vill.

"Själv har jag svårt att förstå varför det bara är högern som via sina politiker och monopolarbetsgivarföreningen som ska få bedriva politik."
? Alla _får_ driva politik. Däremot anser jag inte att det är lämpligt att en organisation blandar ihop korten. Vad är den s.k *kärnverksamheten*? Det frågar sig alla framgångsrika organisationer. Är det politik eller medlemsintresset? Bästa vore/är om detta separeras. Det går utmärkt att vara med i tex Fackföreningen AB _och_ SAP om man vill...

11:17 em  
Anonymous Micke sa...

Nej. Jag ansluter mig till ett bolag som till bästa pris ger mig de tjänster jag räknade upp tidigare.
-------------------------
Jaha.jag trodde vi pratade om fackföreningar.


Alla _får_ driva politik. Däremot anser jag inte att det är lämpligt att en organisation blandar ihop korten. Vad är den s.k *kärnverksamheten*? Det frågar sig alla framgångsrika organisationer. Är det politik eller medlemsintresset? Bästa vore/är om detta separeras. Det går utmärkt att vara med i tex Fackföreningen AB _och_ SAP om man vill...
.----------------------------

Kärnverksamheten för LO är att tillvarata sina medelmmars intressen.

Om dessa medlemmar anser att det bäst görs med en socialistisk grund så utgör den grunden en del av kärnverksamheten.

Om facket då är helt fristående från staten så kan ingen gnälla över sakernas tillstånd.

Politik och medelmsintresset är i detta fall samma sak.


Det är även så för Svenskt näringsliv men dom föredrar att låtsats som att dom inte har någon politisk ståndpunkt trots att dom lägger ut miljoner på att framföra just...politik.

Det betyder antingen att dom tror att folk är dumma som inte fattar detta ...eller så är folk dumma.

11:44 em  
Anonymous Fredrik sa...

"jag trodde vi pratade om fackföreningar."
Det gör vi. En fackförening är ett bolag. Om inte intäkterna(avgifterna) täcker utgifterna(personal) och de tjänster(försäkringar) man vill erbjuda är det tack och adjö...

"Kärnverksamheten för LO är att tillvarata sina medelmmars intressen."
Det tycker jag också att det borde vara. Jag anser det dock ganska tydligt hur man tappat fokus och inte verkar insett att en markant (och ökande..) andel av sina medlemmar inte är ytter-vänster, beredda att tåga under röda fanor längre... (TCO var annat exempel ovan)

"Om facket då är helt fristående från staten så kan ingen gnälla över sakernas tillstånd."
Det är korrekt. "Gnälla" får och bör man dock göra om man inte är nöjd. Te.x att alla inom LO faktiskt inte röstar på Ohly..

"Det är även så för Svenskt näringsliv men dom föredrar att låtsats som att dom inte har någon politisk ståndpunkt trots att dom lägger ut miljoner på att framföra just...politik."
Jag trodde vi pratade om fackföreningar? Jämför dock gärna proportionerna på uttalanden av Svenskt näringsliv med fackens retorik.. Jordens undergång nalkas tydligt om antalet arbetstimmar per månad för a-kassa ökas från 70h till 80h... Det är inte konstruktivt. Sen kan vi ju ytterligare lyfta fram hur flera fackföreningar bla CF nu (inslag på SVT igår?) försöker bredda och förbättra sina tjänster för att inte tappa medlemmar io.m avgiftshöjningen. Konkurrens främjar utveckling! (notera att intäkten till facket är densamma som tidigare, bara subventionen har minskat) Du får mer!

"Det betyder antingen att dom tror att folk är dumma som inte fattar detta ...eller så är folk dumma."
Det uttalandet kan appliceras på måånga politiska och icke-politiska frågor i Svea rike..

12:39 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida